ספרים
הרצאות
ייעוץ

ניהול: למה רק לעובדים מגיע מענק מכירה?

[ת.ע. 17/10/2011]

שופרסל עומדת למכירה ועובדיה מבקשים את חלקם. הוועד שלהם דורש, בגיבוי ההסתדרות, מענק מכירה. גם לעובדים מגיע ליהנות מפירות העיסקה.
במכתב ששיגרה לעובדים הציגה יו"ר הוועד, אריאלה סיסו, את הסיבה לדרישה: " ברור לכולם כי לכם, עובדים יקרים, יש תרומה מכרעת בשיפור רווחיותה של שופרסל לאורך שנים, ולכן, אין כל סיבה שבעולם שלא נהיה שותפים לרווח."

צודקת אריאלה סיסו, למרות שאפשר להעלות גם טיעוני כבדי משקל נגד תפיסת עולם כזו. אפשר לטעון כי בניגוד לבעלים המוכרים העובדים ממשיכים להישאר בחברה ולהתפרנס ממנה. אפשר גם לטעון בעד העיקרון הבסיסי שלהרוויח זכאי רק מי שסיכן את הונו - הרי אם שופרסל הייתה נמכרת בהפסד כלל לא בטוח שיו"ר הוועד שלה הייתה מציעה עובדים לשאת בחלק ממנו.

אבל בימים אלו, של מחאה וצדק חברתי, של דרישה לשינוי מסוים של כללי המשחק, של מודעות גוברת והולכת לחסרונות הקפיטליזם והתחרות החופשית, אפשר שגישתה של סיסו גוברת על טיעוני השוללים אותה. אחרי ככלות הכול גם העובדים תרמו לעליית ערכה של החברה. אמנם ההנהלה הנוכחית עשתה את ההבדל (העובדים היו שם גם קודם, עוד לפני ההשבחה), אבל בכל זאת, גם העובדים לקחו חלק וסייעו לקדם את תהליכי ההשבחה. סיסו מכירה בכך, לא תובעת חלוקה שווה עם הבעלים, היא רק מבקשת לחלק לעובדים אחוז מסוים מרווחי המכירה.

ומה עם הלקוחות?
אבל למה רק העובדים? האם רק הם סייעו לבעלי החברה להשביח את ערכה? מה אתנו, הלקוחות, ששילמנו בכסף טוב לאורך השנים, נענינו למבצעים, הצטרפנו למועדון הלקוחות? אחרי ככלות הכול בזכותנו צמחה שופרסל וגדלה, גם היוותה מקור פרנסה ראוי לעובדיה. לנו לא מגיע ליהנות מפירותיה של המכירה?
מגיע לנו, ולא פחות מאשר לעובדים. תביעה כזו שלנו כלל לא עולה רק משום שאיננו מאורגנים. למה לא מגיע מענק מכירה לפחות ללקוחות נאמנים – חברי מועדון הלקוחות, או כאלו שהוציאו סכום מינימום מסוים בסניפי החברה לאורך תקופה?
אחריות תאגידית מדגישה את מכלול יחסיה ההוגנים של חברה עיסקית עם כלל בעלי העניין שלה, כולל אלו שאין להם כוח ארגוני.

ועם עובדי הקבלן?
וברוח איום השביתה הכללית שמרחף כיום על המשק, סביב הדרישה לצמצום היקף העסקתם של עובדי קבלן. גם הם, כמונו הלקוחות, אינם מאורגנים. האם אריאלה סיסו ותומכיה בהסתדרות מתעתדים לדרוש תגמול מכירה גם עבור עובדי הקבלן המועסקים בשופרסל? סביר שלא, ובכך הם כמובן משמיטים מתחת לרגליהם חלק מהטיעון המוסרי שעומד בבסיס דרישתם למענק מכירה. והן זו אותה הסתדרות שבימים אלו ממש שיוצאת במאבק נחרץ למען עובדי הקבלן.

ועוד לא דיברנו על הספקים, בעיקר הקטנים. הרי גם הם, שניגפו בפני כוחה של ענקית הקמעונאות, תרמו להצלחתה והשבחת ערכה של שופרסל.

[פורסם גם בוואלה! עסקים] 

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד