ספרים
הרצאות
ייעוץ

ניהול: ניהול בעין הסערה - תכלה שנת אי האמון וקללותיה

החברות שהפגינו תאוות בצע ואגו נפוח במשבר הנוכחי - נחשפו. כיום הציבור מפוקח יותר והוא יידע לתגמל על חזרה להגינות עסקית. כדאי לחברות להפיק לקחים, או כפי שאמר ראש סגל הבית הלבן "אסור להחמיץ את המשבר הזה"
[ת.ע. 19/9/2009]

[פורסם לראשונה ב - YNET]
 

השנה החולפת עמדה בסימן משבר אמון קשה בין מנהלים של ארגונים עיסקיים לבין הציבור הרחב, לקוחות וועדי עובדים.

המשבר הפיננסי העולמי חשף כשלים חמורים והתנהלות קלוקלת של מנהלים, ולא רק בשוק ההון. תאוות בצע, אגו נפוח ותחושת "אני ואפסי עוד" אינם תופעות רק של השנים האחרונות, הם חלק מהטבע האנושי, אך שורת הקריסות בשנה האחרונה חשפה אותם לעין כל במלוא כיעורן.

 

חשיפת ההשלכות החמורות של התנהלות מנהלים בכירים יצרה אי אמון ואנטגוניזם עד כי גם מנהלים שנוהגים באופן מיושב, מקצועי, והגון סבלו מכך. לא בכדי, דפוסי התנהגות מחלחלים מארגון לארגון, מנהל אחד למד מהשני, ואם הוא מצליח הוא גם מבקש לחקותו. הגלובליזציה מזרזת כמובן גם תהליכים אלו.

 

כמו כן, התנהגות של עיגול פינות וביטויי יוהרה עוברת עם הזמן מהבכירים לאלו שעובדים תחתם; גם הם מתחילים לאמץ דפוסי ניהול דומים, זהו הטבע האנושי, בדרך זו מעוצבת לאורך זמן תרבות ארגונית. אם מנהל בכיר מציע בקריצת עין למנהל הכפוף לו לעגל פינות, זה האחרון למד כי כך נכון לנהוג כדי להצליח.

 

אמירות חדשות

המשבר יצר הזדמנות אמיתית להוקיע התנהגות לא נאותה של מנהלים. כאלו שמנצלים עובדים, לקוחות ואת הציבור בכללו. כיום יש להתנהגות כזו הרבה פחות לגיטימציה מאשר בעבר, הרבה פחות מאשר לפני שנה. נשיא של אחד מחברות המותג החזקות בעולם, מותאר קנט מקוקה קולה, אמר שאחריות תאגידית שווה בחשיבותה למחיר המוצר ולאיכות המותג. לא היה סיכוי לשמוע אמירה כזו מבעל תפקיד כזה בעבר. כיום ארגונים אינם יכולים להרשות לעצמם להתנהג אחרת.

 

מנהל בכיר שישנה מדיניות והתנהלות ארגונים ביוזמתו, יזכה להרבה נקודות זכות בדעת הקהל. בנוסף, להתנהלות ראויה יש כיום השלכות עיסקיות מהותיות – ברצון לשיתוף פעולה עיסקי עם ארגון כזה, ברצון לרכוש ממנו מוצרים ושירותים, ברצון של אנשים איכותיים להצטרף לשורותיו.

 

"אבל ככה זה עובד"

מנהל הרכש של אחת מהחברות הגדולות במשק דיבר בכנס של מנהלי רכש ולוגיסטיקה על דרך ניהול המיכרזים בארגונו. הוא סיפר על ספקים שאתם הוא נמצא בקשר קבוע, ואשר במהלך ההתמחרות במיכרז מסוים הורידו עשרות אחוזים ממחיר הצעתם המקורית כדי לזכות בו. "זה נראה לך בסדר?" שאלתי אותו, "הרי משמעות הדבר שההצעה המקורית של ספק כזה הייתה מנופחת. זה לא פוגע ביחסי האמון?" "זה באמת לא בסדר", הודה אותו מנהל, "אבל ככה זה עובד".

 

זה לא צריך לעבוד ככה. כמו שרשת קמעונאית לא יכולה לתת תלושי הנחה לוועדי העובדים על מוצרים אשר מראש מחירם נופח, כי זו אחיזת עיניים. אבל במקרים לא מעטים זה כן קורה, כי "אלה הם החיים". כך גם תו מחיר של 29.99 שקל הוא אחיזת עיניים. כי הרי מדובר ב – 30 שקלים.

 

הרשת בונה על הפסיכולוגיה האנושית שמתרגמת את הכתוב לסכום נמוך מזה האמיתי ובכך מעודדת רכישה. "למה אתם נוהגים כך?" שאלתי מנהל בכיר ברשת קמעונאית גדולה. "כי בדרך זו אנחנו מוכרים יותר", הודה בכנות (ושלא לייחוס) "וגם, כי כולם נוהגים כך. זה חוקי". חוקי אולי, אבל לא אתי.

 

יש גם דרך אחרת

כלל לא בטוח כי הדרך העיסקית והניהולית "הנכונה", שהציבור מסכים לה בעל כורחו תמשיך לעבוד לאורך זמן באותה מידה של הצלחה. זה לא שכל הארגונים לא הגונים בהגדרה. רובם מתנהלים בצורה סבירה, אך ברובם מצויים איים של אי הגינות שיש עמה השלמה,

 

הציבור כיום מפוקח יותר ומשווע לשינוי הסטנדרטים - והוא גם יכול לתגמל על כך. תחילתה של שנה חדשה יכולה להיות גם תחילתה של דרך חדשה. ראש סגל הבית הלבן, רם עמנואל, אמר ש"אסור להחמיץ את המשבר הזה", כדאי להקשיב לו . 

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד