ספרים
הרצאות
ייעוץ

ניהול: טכנולוגיה זה טוב אבל...

טכנולוגיה מתקדמת מאפשרת למנהל להמיר את המגע האישי עם העובדים בדיווחים ברשת. אך מה המחיר הניהולי הנגזר מכך?

[פורסם לראשונה ב - YNET]

בתחילת החודש הופיע הרמטכ"ל היוצא, בוגי יעלון, בפני באי הועידה השנתית של איל"א, האיגוד הישראלי הותיק לטכנולוגיות מידע, וסקר בפניהם את פלאי הטכנולוגיה הצבאית. בצד היתרונות הרבים, ובראשם חסכון בחיי אדם, עלו גם דילמות, שאחת מהן הייתה השפעת השימוש בטכנולוגיה על הפיקוד הישיר - סוגיה הרלוונטית גם לכל מי שעוסק בניהול.

יעלון סיפר על מבצע גדול נגד מחבלים בו נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שהצריך להושיב את המח"ט שניצח על המבצע בחדר בקרה גדול, עמוס מסכים. זוהי מתכונת פיקוד שונה, אמר הרמטכ"ל, שלא הורגלנו אליה. בצה"ל קיימת תרבות של 'אחרי' - המפקד עומד בראש הכוח, ומסתכן לפחות כמו חייליו; והנה עתה הוא נמצא בחדר מוגן. אמנם הטכנולוגיה מפחיתה את הסיכונים, אך כעת המשימה כבר לא מסוכנת למפקד הבכיר, אלא רק לאנשיו.

דילמה זו מעוררת שוב את שאלת ההתאמה של הטכנולוגיות לתרבות הארגונית הרווחת בארגון בו רוצים להטמיען. הטכנולוגיה החודרת בקצב מהיר מאד לארגונים יוצרת לעיתים נתק בין המנהלים לעובדיהם. היחסים הופכים לפחות אישיים ויותר 'טכנולוגיים'.

בעבר מנהל ביצע שתיים ממשימותיו המרכזיות - הדרכה והנחייה לצד פיקוח ובקרה - דרך אינטראקציה בינאישית ומגע ישיר עם השטח. כך בחן את עשיית עובדים, העיר הערות, תיקן והשלים. דרך זו הפיקה גם תוצרי לוואי חשובים מאין כמותם כמו 'נוכחות בשטח' והעצמת הקשר הבין אישי הבלתי אמצעי בין המנהל לעובדים הסרים למרותו.

אך הטכנולוגיה מצמצמת באופן משמעותי את הצורך באינטראקציה זו, הן לצורך הנחייה והן לצורך בקרה. רשת התקשורת האלקטרונית מאפשרת לתקשר ביעילות רבה יותר גם בין אנשים הנמצאים חדר ליד חדר. משלוח מסר אלקטרוני קל יותר מאשר לקום מהכסא, ובודאי שהוא חוסך זמן, כי מרכיב ה'סמול טוק', שבמקרים רבים הוא כלל וכלל איננו 'סמול', הופך למצומצם הרבה יותר. דיווח ברשת גם מעביר נתח נכבד מפעילות הבקרה הניהולית למסך המחשב.

יוצא איפה כי ההתייעלות הניהולית הלגיטימית בעקבות הטמעת הטכנולוגיה בתחומי ההנחייה והבקרה פוגעת מבלי משים ב'תוצרי הלוואי' החשובים, ובראשם הקשר הבינאישי. המנהל הלא מודע ספון בחדרו, מבצע את משימותיו המקצועיות ומאפשר לטכנולוגיה לפגוע בתפקודו הניהולי.

על כן על מנהלים להבין כי אין להקריב את האפקטיביות הניהולית, הקשה במקרה זה למדידה, על מזבח היעילות, הקלה יחסית למדידה, ועל כן נוח יותר להתמכר אליה.

לטעמי, גם על ספקי הטכנולוגיה הניהולית להאיר את עיני לקוחותיהם בעניין זה – להשתמש בטכנולוגיה, אך באופן מושכל - ולא להתמכר לה.

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד