ספרים
הרצאות
ייעוץ

ניהול: אלו לא בתי הדין לעבודה, זו אי ידיעת החוק

15/02/2013

מקרה שהתרחש בבית הדין לעבודה: עובד סיכם עם מעבידו, בעל עסק קטן, כי שכרו יהווה תמורה כוללת עבור עבודה במשך 10.5 שעות ביום. למרות זאת, לאחר סיום יחסיהם העובד תבע את המעסיק על כך שלא שילם לו שעות נוספות. זאת, משום שעל פי החוק עבור עבודה מעבר לשעה התשיעית יש לשלם תגמול נוסף, תשלום שאינו חלק מהשכר.
ניתן לראות בתביעה כזו כתביעה לא צודקת, וגם בית הדין לעבודה ציין בפסק הדין כי העובד נהנה מההפקר, אבל הוא פסק לטובת העובד, כלשון החוק.
יצא, אפוא, שהמעסיק פעל בתום לב, אבל חוסר הבנתו בתחום יחסי העבודה, והיעדרם של אנשי מקצוע שיסייעו לו, היו בעוכריו.

מעסיקים לא אוהבים את בתי הדין לעבודה. במיוחד אלו המנהלים עסקים קטנים. זר להם עולם יחסי העבודה, ועל פי רוב אינם יודעים איך להתנהל בו.
גם מעסיקים גדולים לא מחבבים במיוחד מוסד זה, אבל הם בדרך כלל כן יודעים כיצד להתנהל מולו. משום גודלם הם נאלצים להעסיק מומחים בתחום - בין אם אלו שכירי הארגון, כמו מנהלי משאבי אנוש, או מומחים חיצוניים, כמו עורכי דין המתמחים בתחום.
לעומתם, מי שמספר עובדיהם קטן יחסית אינם צריכים להעסיק מומחים כאלו דרך קבע; ואז, כאשר מתרחשת תקלה ועובד לשעבר תובע אותם על הפרות חוק שלעיתים כלל לא היו מודעים לכך שביצעו אותה, הם נקלעים לאזור חדש ואפל ומתקשים למצוא בו את ידיהם ורגליהם.

עוד מקרה: רואה חשבון שמעסיק עובדים התקין במשרדיו מצלמה נסתרת כדי למנוע גניבות. הוא לא עדכן בכך את העובדים. הדבר התגלה ואחד העובדים, רואה חשבון במקצועו, ביקש בשל כך להתפטר - לאחר שבע שנות עבודה. התפטרות בדרך כלל לא מזכה את המתפטר בפיצויי פיטורין. לכן המעסיק לא רצה לשלם פיצויים. לטענתו, המצלמה הייתה עילה סתמית להתפטרות. לדבריו, העובד בעצם רצה לצאת לדרך עצמאית וגם לקבל פיצויי פיטורין.
העובד פנה לבית הדין לעבודה ותבע מהמעסיק לשלם לו פיצויי פיטורין. המעסיק מצדו היה משוכנע שנהג כראוי. בית הדין לעבודה הכיר בתום ליבו של המעסיק ולמרות זאת קבע כי הפיצויים ישולמו לעובד. זאת, משום שהתפטרות בשל הפגיעה בפרטיות כמוה כ"התפטרות בדין מפוטר", כזו שמזכה את העובד בפיצויי פיטורין.
גם במקרה זה, חוסר הידיעה היה בעוכרי המעביד.

אז בואו ונבטל את בתי הדין לעבודה
לאחרונה עלתה שאלת ביטול פעילותם של בתי הדין לעבודה. וניכר כי נטיית הלב של מעסיקים היא לתמוך בגישה כזו. בין השאר משום שרווחת הדעה כי בתי הדין לעבודה נוטים, מעצם טיבם, לפסוק לטובת העובדים.
לדעתי, זו גישה מוטעית שאינה משרתת את עניינם של המעסיקים, גם לא של המעסיקים ה"קטנים".

ראשית, אמנם יש משהו בטענה כי לבית הדין יש נטייה לפסוק לטובת העובדים, אך זו הטיה הנחשבת לגיטימית. יש לה מספר נימוקים מקובלים. אציג אחד מהם, הרלוונטי לדיון שלנו: מאזן הכוחות.

ביחסי העבודה מאזן הכוחות נוטה, בדרך כלל, לטובת המעסיקים. אכן, יש עובדים שמנסים לנצל את השיטה ובית הדין צריך כמובן למנוע זאת מהם, ובפועל הוא גם משתדל לעשות זאת.
אבל ככלל, המעסיק נחשב לחזק יותר מהעובד הבודד ולכן בית הדין לעבודה, בגלל אופיו המיוחד, אמור לקחת זאת בחשבון דווקא כדי להגיע לתוצאה צודקת יותר.
לעומת זאת, ידיו של בית משפט "רגיל" כבולות בעניין זה. בית משפט אמור להתייחס לצדדים הניצים באופן שווה, ואחת היא לו אם מצד אחד עומד מתמודד רב כוח החמוש בגדודים של פרקליטי-על, ומולו מתמודד דל כוח שלצידו עורך דין קשה יום הנלחם על פת לחמו, ומוכן לייצג כל אדם גם בתקציב זעום.

"אבל", יטען בעל העסק הקטן, "אותי לא מעניין צדק אוניברסאלי. יש לי מספיק בעיות יומיומיות. לי בית הדין לעבודה מזיק. כי כמעסיק קטן לא תמיד אני באמת חזק יותר מהעובד. במקרים לא מעטים העובד חזק לא פחות ממני, ולצידו עומדים גם שורה של חוקי עבודה מתקדמים וגם בית דין אוהד. אני לא פלאפון, או שופרסל - מעסיקים שמסוגלים להשקיע סכומים נכבדים במאבק עם עובדים."

ניתן להבין את אותו בעל עסק, המעלה טיעונים ענייניים, אבל הבעיה האמיתית שלו היא לא גישתו של בית הדין לעבודה, אלא חוסר הידיעה שלו, של בעל העסק, את החוק. לו היה מקיים את החוק כהלכתו, לא היו תובעים אותו; וגם אם היה נתבע, היה זוכה בדין. ההטיה לטובת העובד היא במקרים גבוליים, הנתונים לפרשנות. במרבית המקרים בית הדין פוסק נגד מעביד בדיוק כפי שבית משפט רגיל היה פוסק נגדו.

אז מה עושים?
רבים הם בעלי העסקים הקטנים שהמומחה שלהם ליחסי העבודה הוא רואה החשבון, או עורך הדין, המטפלים במכלול ענייני העסק - לא תמיד נכון להסתפק בכך; מה גם שבמספר לא מבוטל של מקרים גם אתם בעלי עסקים לא תמיד טורחים להתייעץ התייעצות מעמיקה בתחום זה.
חשוב להבין כי ניהול מקצועי של יחסי עבודה הוא חלק מניהול הסיכונים של העסק. ניהול לא נכון של זכויות עובדים הוא סיכון שפגיעתו עשויה להיות משמעותית, במיוחד לעסק קטן.

[פורסם גם בדה מרקר]
 

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד