ספרים
הרצאות
ייעוץ

ניהול: מעז יוצא מתוק

המשבר יכול להניב גם תועלות חיוביות - לא רק כאלו שכרוכות בפגיעה בתנאי העסקה של עובדים, אלא תועלות ששני הצדדים יוצאים מהן נשכרים

[פורסם לראשונה ב"כלכליסט"]

הסנטימנט המשברי ההולך ומתגבש בתקופה זו בארגונים יכול להניב לא מעט תועלת ניהולית לארגונים שיידעו לעבור את המשבר בתבונה. מנהלים רבים עוסקים כיום בבחינת התועלות הכלכליות שהם עשויים להפיק מתחושת המשבר, ובעיקר מחששם הגובר של עובדים רבים בנוגע למקום עבודתם.

מצב כזה מאפשר, כמובן, לצמצם את עלויות ההעסקה באמצעות הקפאת עלויות השכר וצמצום הטבות נלוות, או הקטנת מספרם הכולל של העובדים. עתות של משבר הן גם שעתם הגדולה של מעסיקים הצריכים להתמודד עם ועדי עובדים.

עם זאת, המשבר יכול להניב גם תועלות חיוביות - לא רק כאלו שכרוכות בפגיעה בתנאי העסקה של עובדים, אלא תועלות ששני הצדדים יוצאים מהן נשכרים. אדון בשלוש מהן:

חיזוק הסולידריות עם העובדים

תחושת משבר מחזקת את התלות ההדדית. לא רק העובדים חוששים יותר למקום עבודתם, אלא גם הארגון נהפך לתלוי יותר בעובדי המפתח שלו.

בתקופת משבר חשיבותם של הטאלנטים הארגוניים עולה שבעתיים, כי הם שאמורים לסייע לארגון לצלוח בשלום את התקופה הקשה. מנהלים שיודעים ליצור תחושה של שילוב ידיים עם עובדיהם לא רק צולחים את המשבר - אלא אף יוצאים ממנו מחוזקים. המאמץ המשותף מחזק את תחושת הסולידריות ואת שיתוף הפעולה, כך שהארגון מפיק תועלת ניהולית מעצם קיומו של המשבר, או מקיומה של תחושת משבר (שאף היא מצב משברי לכל דבר ועניין).

שיפור התקשורת

אם התמודדות עם מצבי משבר מצריכה שיתוף פעולה הדוק יותר, ממילא נדרשות מערכות תיאום ותקשורת איכותיות יותר. ארגון המתמודד בצורה נכונה עם מצבי משבר משפר את ערוצי התקשורת שלו. הוא מנקה ערוצים שהסתיידו ומפתח מנגנוני תקשורת חדשים, המאפשרים זרימה מהירה יותר של תקשורת. מנגנונים אלה מאפשרים זמן תגובה קצר יותר למסרים שנשלחים לשלוחותיו השונות - תכונה חיונית לתפקוד הארגון במצבים קיצוניים.

ארגונים רבים, למשל, עדיין אינם משתמשים באופן מושכל במערכת האינטראנט (התקשורת הפנים־ארגונית), המאפשרת העברת מסרים מיידים לכלל עובדי הארגון ויצירת תקשורת דו־סטרית מהירה. המשבר מהווה הזדמנות פז לשדרוג המערכת - הפעם לא רק כי צריך, או כדאי, אלא משום שזהו צעד הכרחי לצמצום תחושות החשש ואי־הוודאות בארגון, כמו גם לתיאום פעילות לצורך התמודדות עם המשבר. שיפור מערכות התקשורת הארגונית הוא אחת הדוגמאות הבולטות לדרך שבה משבר מעיר מערכות ארגוניות מנומנמות.

עלייה בתפוקה ושיפור ביצועים

משבר, או תחושת משבר, מעלים מעצם טבעם את הצורך בהתייעלות. זו באה לידי ביטוי לא רק בהידוק חגורה ובקיצוץ שומנים, אלא גם בשיפור תהליכי העבודה. הארגון מקדיש חשיבה רבה יותר לתהליכי שיפור והשבחה, והעובדים מצדם משתדלים יותר.

המשבר הופך את המנהלים ואת העובדים לערניים וממוקדים יותר. במלחמה מתאחדים ומשנסים מותן. ארגונים איכותיים יודעים לצאת ממשברים מחוזקים ושריריים יותר, עד כדי כך שיש מנהלים שיוצרים לעתים משבר מלאכותי (מבוקר, יש לקוות) רק בשל סיבה זו.

לסיכום, מצבי משבר תורמים לחיזוקו של ארגון איכותי, ומנגד הם מחלישים ארגונים שאיכות הניהול בהם נמוכה ואף עשויים להיות הרסניים עבורם. משבר מועיל לחזקים ומזיק לחלשים, גם בעולם הניהול.

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד