ספרים
הרצאות
ייעוץ

ניהול: מי צריך יועצים ארגוניים?

מנהלים ששוכרים חברות יעוץ להחדרת שינויים, ולא מתפנים לכך עקב מצוקת זמן ניהול - אל יתפלאו אם לאחר מכן ההמלצות ישוכנו במגירה שכוחת אל
[פורסם לראשונה ב - YNET]

 

"בארגון גדול קשה מאד לשנות תהליכים, כי נתקלים בהתנגדויות בכל הרבדים". כך אמר דוד ביקובסקי, מנכ"ל הום סנטר, שנשא דבריו בכנס הקמעונאות שאורגן על ידי ירחון הניהול "סטטוס".

 

מקור הבעיה, הסביר ביקובסקי, הוא שבמקרים רבים תהליכי שינוי לא מבוצעים על ידי עובדי הארגון, אלא מנוהלים על ידי חברות יעוץ המובילות את אותם תהליכים. מצב זה לא רק הופך את התהליך למורכב יותר (כי העובדים מעורבים רק באופן שולי בתהליך האבחון), אלא גם ליקר הרבה יותר.

 

ביקובסקי הציג פתרון להתמודדות עם הבעיה: "כאשר ארגון מתחיל לבחון את עצמו באמצעות העובדים בשטח והמידע עולה מהם כלפי מעלה, עצם שיתופם של העובדים בבדיקה כבר מהווה את תחילתו של תהליך ההטמעה של השינוי המתוכנן ומקטין את היקף ההתנגדויות ועוצמתן".

  

עוד אמר ביקובסקי: "כאשר משתמשים בחברת יעוץ לצורך ניהול תהליך שינוי, יש לקחת בחשבון שהדבר כרוך בעלויות כספיות גבוהות, בין השאר משום שלחברת ייעוץ יש אינטרס 'לנפח' עלויות. מקורן של עלויות אלו נובע מכך שחברת הייעוץ צריכה קודם כל ללמוד את הארגון, אחר כך אנשיה מפיקים חוברת עבה ומהודרת המכילה את המידע שנאסף. השלב הבא הוא הצגת הממצאים בפני ההנהלה. לבסוף, על חברת הייעוץ לסייע בהטמעת הפרויקט. כל זה בא לידי ביטוי בשעות ייעוץ רבות ויקרות, ובמקרים רבים – מיותרות".

 

לאחרונה גיבשו בהום סנטר את החזון הארגוני ואת השפה הארגונית וכך, מעיד המנכ"ל, נוצרה זרימת מידע דו כיוונית וגובשה שפה ארגונית פשוטה שהכול מדברים בה. בדרך זו, למשל, נקבעו כללי משחק כמו זה הקובע כי אם עובד פועל לאור ערכי הארגון הרי גם אם טעה (למשל, גרם להיווצרותן של עלויות מיותרות) ניתן יהיה לקבל בהבנה את הטעות.

 

ביקובסקי לא ביטל לגמרי את נחיצותן של חברות הייעוץ. הוא הודה כי בהום סנטר פעלה חברת ייעוץ. אך היא סייעה בעיקר בתכנון התהליך ובבקרה עליו.

  

אז למה בכל זאת חברות ייעוץ?

הסיבה העניינית המרכזית לשימוש בשירותיהן של חברות ייעוץ היא התועלת המופקת מהידע והמתודולוגיות שנצברו אצלן בתחום עיסוקן, ידע שלא בהכרח קיים בארגון הנועץ.

 

סיבה נוספת היא הרצון לגרום לכך שגורם חיצוני שאינו בא מתוך הארגון ו'צבוע בצבעיו' ייבחן אותו, את הארגון, במבט בלתי משוחד.

 

עם זאת, במקרים רבים ההסתייעות בשירותיהן של חברות ייעוץ נובעת מסיבה נוספת, והיא אילוצי זמן ניהול. היינו, בארגון יש את היכולות לביצוע המשימה, אך זמן הוא הבעיה. סדרי עדיפויות ומשימות דחופות לא מאפשרות למנהלים בארגון להתפנות למשימות חשובות כמו גיבוש חזון ארגוני או בחינה מחודשת של תהליכי העבודה בו. או אז מועבר ביצועה של משימה כזו לחברת יעוץ חיצונית. ואם בדרך אותה חברת הייעוץ גם מביאה עמה ידע ותובנות נוספים, מה טוב.

 

אפשר להסיק מדבריו של ביקובסקי כי שכירת שירותיה של חברת יעוץ בגלל סיבות שעיקרן הוא אילוצי זמן הוא צעד שלא ממש כדאי לעשותו. מחיר החיסכון, כביכול, של זמן ניהול עשוי להתגלות כגבוה מדי. יתירה מזאת, לעיתים יתגלה כי גם החיסכון בזמן לא היה כה משמעותי.

 

כאשר מטילים משימות על חברת ייעוץ משיקולים כמו אילוצי זמן של מנהלים עסוקים, אין זה פלא שהרבה מהמלצותיהן של חברות יעוץ, ורבים מדוחותיהן, שוכנים להם כלאחר כבוד במגירה שכוחת אל.

 

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד