ספרים
הרצאות
ייעוץ

על חשיבה מערכתית ומחיר אי איכות/דר' אביגדור זוננשיין

[ת.ע. 27/2/2011]

"רבע מהתל"ג של מדינת ישראל מתבזבז בשל חשיבה לא מערכתית", אומר דר' אביגדור זוננשיין מרפאל, יו"ר הכינוס הבינלאומי ה-6 להנדסת מערכות. זוננשיין מציע לקברניטי המדינה לאמץ גישה מערכתית ומזמין אותם להשתתף בכינוס הבינלאומי של הנדסת מערכות שייערך בשבוע הבא בהרצליה.

לפני למעלה מעשור שנים ערכנו במסגרת המרכז לאיכות ולמצוינות במשרד ראש הממשלה (זוננשיין מונה למנהל המרכז על ידי ראש הממשלה המנוח יצחק רבין – ש.ש.) הערכת עלויות אי איכות ברמה הלאומית. בסקר שערכנו בכל מגזרי המשק המרכיבים את התל"ג מצאנו שאי האיכות מביאה לבזבוז בהיקף  של רבע מהתל"ג.

אי האיכות מתבטאת בפעילויות ללא תכנון מוקדם וללא תכנון בכלל, בפעילויות הנותנות מענה לבעיות בטווח הקצר במקום טיפול בבעיות שורש לטווח הארוך, בפעילויות המגיבות למאורעות במקום בפעילויות מניעה מראש של בעיות ותקלות. ההתנהגות של ניהול ללא תכנון מוקדם, מתן מענה לטווח הקצר בלבד, ניהול מגיב לאירועים מצביע על ניהול ללא חשיבה מערכתית.

חשיבה מערכתית מאופיינת בתכנון מוקדם ולטווח הארוך, מצטיינת בגיבוש פתרונות אופטימאליים הלוקחים בחשבון את מירב  היבטי המצב, מדגישה את ההשקעה במניעה במקום ב"כיבוי שריפות" ומפיקה לקחים לשימור ושיפור מכל אירוע משמעותי.
לצערנו, החשיבה במדינת ישראל ברמות הציבוריות השונות אינה מערכתית וגורמת בזבוז אדיר של משאבים.

הדוגמאות לכך הן רבות ולצערנו הן מתרבות וגובות מחיר כלכלי אדיר ולפעמים גם גובות מחיר בחיי אדם:
• המלחמה בתאונות דרכים אינה מערכתית - עשרות גופים מטפלים ב"מכת מדינה" זו, אבל לגורם האמון על האינטגרציה המערכתית האפקטיבית של המאמצים בנושא - הרשות הלאומית למלחמה בתאונות דרכים - אין את הסמכויות לבצע את האינטגרציה
• השריפה הענקית בכרמל הציגה את מערך הכיבוי אש של המדינה במערומיו - אין השקעות לטווח הארוך במערך כבאות שנותנים מענה לאתגרים בזמן שלום ובעת מלחמה. הטיפול המונע והמתמיד ביערות - חסר עד לא קיים. ההשקעה בזמני תגובה קצרים לכיבוי השריפה בשלבי התהוותה - אינה ברמה ראויה.
• השריפה ברכבת ישראל מצביעה על מערך בטיחות כושל של רכבת ישראל, שגם לא השכיל להפיק לקחים מאירועים דומים בעבר
• אירועי כמעט תאונה בנמל התעופה בן גוריון ואי הפקת לקחים ראויים מהם מצביע על מערכת בטיחות עם "חורים רבים". זו רק שאלה של זמן מתי יתרחש אסון עם נפגעים בנתב"ג.

על מנת לפתור מערכתית כל אחת מהבעיות המוזכרות לעיל ובעיות אחרות שאנו סובלים מהן יש לנקוט במספר צעדים המאפיינים חשיבה מערכתית:
• גיבוש יעד כמותי רב שנתי אתגרי (למשל, בנושא תאונות דרכים קבעו בשבדיה יעד של אפס תאונות קטלניות תוך עשור)
• אבחון מערכתי ורב מימדי של כל הגורמים והפרמטרים המשפיעים בנושא והערכת ההשפעה היחסית של כל גורם
• זיהוי הגורמים המשפיעים ביותר ("פרטו") בנושא
• אבחון פתרונות בעלי אופיין של מניעה ובעלי אפקט לטווח רחוק
• גיבוש אסטרטגיה ארוכת טווח ומתמדת לפתרון הבעיות
• גיבוש תכנית יישום הפתרונות והאסטרטגיה עם יעדי ביניים
• התנעת התכנית ובקרתה באופן שוטף ומתמיד
• קיום תחקירים והפקת לקחים אחרי כל אירוע מהותי בתכנית (אירוע של כשלון או הצלחה)

הכינוס הבינלאומי להנדסת מערכות שמתוכנן ל-8-9 במרץ 2011 מציג גישות מערכתיות לתכנון אופטימאלי של מערכות בכל תחומי המשק: ביטחון, תעופה, תחבורה, רפואה. כמודגם לעיל, הגישות המערכתיות דוגלות בחשיבה לטווח ארוך, בתכנון מוקדם, בהערכת סיכונים וניהולם, בהשקעה במניעה, בהפקת לקחים מאירועים לשם למידה ושיפור. הגישות המערכתיות המוכיחות את עצמן בתעשייה, יכולות לתרום מהותית לכל מגזרי המשק – לחסוך במשאבים ובחיי אדם.

לקבלת מידע * *

 אני מאשר קבלת דיוור למייל

עבור לתוכן העמוד