מדוע מגיע למרדכי יונה להיענש על מעשיו הנלוזים של בנו בפרשת חפציבה? כיוון שהוא עשה את הטעות שעושים עסקים משפחתיים רבים – מינה את בנו למרות שאינו מסוגל ואינו ראוי לכך
אז בועז יונה חזר סוף סוף הביתה והוא אף ייענש על מעשיו הנלוזים. עונש ספגה גם משפחתו, בעיקר אביו – איש העסקים הוותיק מרדכי יונה. האם גם האב אחראי לפרשה? האם ראוי היה האב לעונש שנחת עליו כאילו בהפתעה?
התשובה היא כן. כי מרדכי יונה הוא זה שאיפשר לבנו להיכנס לעסקים, או אולי אפילו תבע ממנו לעשות כן. זאת, מבלי שהיה באמת בטוח כי בנו אמנם מסוגל וראוי לנהל עסקים בהיקף כזה.
הוא מהמשפחה, אבל הוא לא מתאים
יותר מדי עסקים משפחתיים הכניסו לפעילות העיסקית בני משפחה לא מתאימים. הדבר נובע משתי סיבות עיקריות: רצון ההורים (בדרך כלל אבי המשפחה) בהמשכיות העסק יציר טיפוחיו; או רצון הילדים להשתלב בעסק המשפחתי, בחממה אותה הכירו עוד מילדותם.
ישנם מקרים רבים בהם בני משפחה רוצים לפעול מחוץ לעסק המשפחתי, אך הלחץ המשפחתי כי ישתלבו בעסק גובר והם מוותרים על חלומם. זכור לי מקרה של ידיד עבר, בן למשפחה עשירה וידועה, שהשתלב בעיסקי החברה המסועפים.
בשיחה מלב אל לב אמר לי: "החלום שלי היה להיות וטרינר, אבל לא היה שום סיכוי שלא אשתלב בעסק. זה היה ברור עוד מתקופת הילדות שלי." מדובר באדם בעל נכסים רבים. כאילו יש לו הכול; ובכל זאת, משהו מהותי חסר.
ידיד זה הצליח בעבודתו. חוש האחריות והתבונה הינחו אותו במהלכיו במשך השנים; אבל יש אחרים שהשתלבו בעסק משפחתי למרות שאינם מתאימים, הזיקו לו ואף הביאו להריסתו. לא רק הם אשמים. המסגרת המשפחתית התובענית, האב הדעתן, שטחו עיניו מראות כי בן המשפחה הזה אינו מתאים וכי יש להפנותו למחוזות חפץ אחרים, גם הם אשמים – לא פלילית אבל מוסרית.
יש מקרים בהם אב מפוכח יודע כי בן המשפחה אינו מתאים ומציע לו לבחור עיסוק אחר לפי נטיית ליבו. אבל בן המשפחה רואה בכך השפלה, בעיקר במקרים בהם אחיו ואחיותיו השתלבו בעסק, והוא מתעקש גם על העסקתו. גם באותם מקרים בהם האב נכנע ללחצו של הבן (לפעמים האם מסייעת בלחץ, כדי שבנה יקירה לא ייפגע), כי הוא סבור שאם ישגיח עליו היטב לא תוכר פגיעתו הרעה, הוא אחראי במידה לא מבוטלת לתוצאות מעשיו של בנו.
מן הסתם אחד מתרחישים אלו, או דומים להם, היה גם במשפחת יונה. לכן את אשר יגור מרדכי יונה בא לו. לכן גם עליו לסייע בפיצוי הנפגעים, כי מבלי דעת וללא שום כוונה הוא זה שיצר את התשתית שהביאה לפרשת חפציבה.