בשנת 1996 השתחרר פז דרור מהצבא ונסע לטייל בעולם מספר שנים. בשנת 1999 שב למכורתו, למד תכנות מחשבים והחל לעבוד בחברה קטנה שעסקה בבניית אתרים. המטרה, צבירת ניסיון. מעולם לא עלה על דעתו כי יהיה שכיר.
בתקופת עבודתו בחברה, שארכה מספר חודשים, עלה על הצורך באתר שיקשר בין משכירי דירות לשוכרים פוטנציאליים. הוא גיבש קונצפט והחל לפתח את הפלטפורמה הטכנולוגית. הוא קרא לאתר בשם 'הומלס'.
השנה היא שנת 2000. פז דרור עבר לעבוד בחברת הייטק גדולה וצבר ניסיון מקצועי נוסף. גם בחברה זו הועסק פחות משנה. בתקופה זו עלה האתר לאוויר ובמקביל לעבודתו כשכיר המשיך פז דרור לקדם את האתר – טכנולוגית ושיווקית.
האתר העניק את שירותיו בחינם ונחשף בפני קהל הולך וגדל, קודם במרכז הארץ ואחר כך גם בפריפריה. פז דרור היה העובד היחיד – מפתח טכנולוגי, מפתח עיסקי, נותן השירות ללקוחות וכל דבר אחר שנדרש כדי להפעיל את המיזם החדש.
כשנה לאחר הקמת האתר הוחל לגבות תשלום ממשכירי הדירות – 19 ₪ למודעה. כבר בחודשים הראשונים הגיעו ההכנסות להיקפים של עשרות אלפי שקלים בחודש. עד לסוף אותה שנה, הוכפלו.
מאז הועלו המחירים שלוש פעמים וכיום המשכיר משלם עבור השירות 69 ₪. כל הפעילות של המשכירים באתר מבוצעת ישירות על ידם. אין קשר ביניהם לבין מפעילי האתר, הכל אוטומטי – הטענת המודעה, עדכונה לפי הצורך, התשלום עבורה והסרתה מהמאגר.
עבור סכום זה נחשפת המודעה במשך תקופה מקסימלית של 45 ימים. אך רוב המודעות מוסרות מהאתר תוך אף שעות ספורות, לאחר ביצוע עיסקת ההשכרה.
האתר יצר מציאות חדשה, בעיקר בשוק הנדל"ן להשכרה ובעולם האינטרנט הישראלי.
האתר מתפתח כל העת. נוספו קטגוריות נוספות לצד שיתוף פעולה עם 'הקרטל' (לוח רכב עם תמונות וידאו) ומכירת דירות. נוספו קטגוריות כמו בעלי מקצוע, דרושים, חוגים ועוד. אך הפעילות המרכזית היא השכרת דירות – התחום בו ממותג 'הומלס' כאתר מוביל.
כמו כן שופרו השירותים לגולשים. למשל, הוכנס 'סוכן חכם' –המאפשר לכל גולש המעוניין בכך לקבל בתשלום הודעת SMS למכשיר הטלפון הסלולרי שלו באותו רגע בו מתפרסמת באתר מודעה על דירה מהסוג שהוא מעוניין בה.
כבר מספר שנים 'הומלס' הוא אחד האתרים הנצפים באינטרנט בישראל. כ – 85% מפעילות השכרת הדירות באינטרנט מתבצעת דרכו – אלפי השכרות בחודש. כיום, מדווח פז דרור, ההצלחה עברה גם לתחום המכירה, כאשר יש דירות הנמכרות תוך ימים ספורים.
*********************
פז דרור, היזם המייסד ,המקים, המפתח והבעלים של 'הומלס':
השתחררתי מהצבא ונסעתי לכמה שנים להסתובב בעולם. בשנת 1999 אני חוזר ארצה ומחליט שאני הולך לכיוון תקשורתי – האינטרנט.
עוד אין לי רעיון מגובש, אלא רק החלטה לגבי עתידי והבנה לגבי הכיוון הכללי שהחברה מתקדמת אליו מבחנה תקשורתית.
לא היה לי כסף ולכן החלטתי כי אבנה ואשווק לבד את האפליקציה הראשונית. החלטתי ללמוד תיכנות אינטרנט.
גרתי ברעננה ומצאתי את עבודתי הראשונה בחברה לבניית אתרי אינטרנט בשם 'וובאימאג", שאז רק החלה לפעול.
התחלתי לעבוד שם כמפתח תוכנה במשכורת של 3000 ₪ לחודש. גובה השכר לא עניין אותי. ידעתי שאני בחיים לא אהיה שכיר. היה ברור לי שזה רק בית ספר. הרגשתי שאני לא זקוק לתחושת הביטחון של שכיר, סמכתי על עצמי, לא פחדתי. זו תובנה חשובה, כי למדתי שהפחד שולט בחיים ובהחלטות של אנשים.
עבדתי שם 8 חודשים, כל יום 10 – 12 שעות, חמישה ימים בשבוע. זו הייתה טירונות האינטרנט שלי.
כל יום הייתי הולך מהבית לעבודה ברגל, לפחות לכיוון אחד. זהו מרחק של 3 – 4 ק"מ, כך שהיה לי הרבה זמן לחשיבה. כל הזמן עלו לי רעיונות.
יום אחד, אחרי כשלושה חודשים, בהליכה, צץ לי פתאום הרעיון. היום אדם שמחפש דירה הולך לחפש על העצים כל מיני מודעות. אין מאגר נתונים אינטרנטי מסודר של דירות להשכרה. לי נראה מובן מאליו הצורך בקיומו של מאגר כזה, והוא לא קיים.
התחלתי לפתח את הרעיון ואת דרך היישום שלו. בסופי שבוע, בשישי-שבת, עבדתי בתחנת העבודה שלי בחברה.
כל הזמן עבדתי על האתר, הייתי מאד נחוש. לפעמים הייתי נוסע לתל אביב לחברים ובשתיים בלילה אומר להם שלום והולך לעבוד על המחשב. החלטתי שאני רוצה את האתר חי, קיים ופועל באינטרנט.
בשלב ראשון היו באתר שלוש או ארבע מחלקות: השכרת דירות, שותפים, מחפשים (שותפים), חפצים מיד שנייה. למה דווקא תחומים אלו?
כי זה היה העולם שלי אז, כבחור צעיר. הצורך הוא אבי ההמצאה. האתר בעצם מתבגר יחד איתי.
ככה גם עלה 'הקרטל' –לוח מכירת הרכבים מיד שנייה, הייתי צריך רכב אז הכנסתי לאתר גם רכבים יד שנייה. התפתחות החיים שלי משולבת בהתפתחות האתר.
איך נבחר שם האתר?
השם 'הומלס' עלה לאחר כמה חודשים של תהייה וחיפוש, אחרי שהאפליקציה כבר הייתה מעוצבת ומוכנה לעלות לאוויר.
מצאתי שהשם 'הומלס' הוא שם חביב ומרמז על הבעיה המרכזית של מי שזקוק לדירה, ועל כך שהבעייה תבוא על פתרונה דרך האתר.
שם כזה לא יכול ליצור התנגדות?
בתחילת הדרך אמנם היו גם כאלו שנמנעו מלפרסם עקב השם ה"שלילי". כיום זה כמובן לא רלוונטי. לדעתי עם כל שם האתר היה מצליח, הכמות הופכת בסופו של דבר לאיכות. הצורך האדיר במוצר הוא זה שקובע. כל שם היה הופך למותג.
איך העלית את האתר לאוויר?
באותה תקופה בניתי את אתר 'סוכה במדבר', מתחם אירוח ליד מצפה רמון, ופשוט העליתי את הומלס לספריה נוספת בתוספת עלות מזערית. תחזוקת האתר בתחילת הדרך עלתה דולר (!) אחד בלבד.
או.קיי., עכשיו איך ידעו עליו?
צריך להחיות אותו, שיווק. הכנתי אלפי סטיקרים עליהם היה כתוב:
' HOMELESS.CO.IL דירות, שותפים, יד שנייה – אתר הבית שלך'.
הסתובבתי עם חברים ותלינו את הסטיקרים בכל מקום אפשרי. מיפיתי את מוקדי התנועה המאסיביים של צעירים בעיר והצפתי את נקודות אלו בשיווק סטיקרים שהוכיח את עצמו באופן מיידי. כמו כן נתלו מודעות עצים עם טקסטים נחמדים שיווקיים אשר הפנו את האנשים לחיפוש באתר.
פיצוציות הסכימו בלי בעייה שנשים אותו על מקררי המשקה שלהם. הדבקנו אותם במכבסות ובמאכליות – בכל מקום שמסתובבים צעירים, אוכלוסיית היעד של האתר. הסטיקרים היו בולטים ביותר בצבעי צהוב, אדום ושחור.
חילקנו את הסטיקרים רק בתל אביב במרכז העצבים של דעת הקהל הישראלית.
למה צבע הרקע של האתר הוא דווקא שחור ומשולבים בו אדום וצהוב?
אם אתה רוצה לדעת למה 'הומלס' נראה כפי שהוא נראה, אתה צריך לשאול אותי מה אני חושב על עצמי.
מה אתה חושב על עצמך?
אני מחתרתי, נועז, יעיל בטירוף, חסר סבלנות ומהיר. אני בנוי אחרת ורואה דברים אחרת, לא שגרתי. לכן אני לא מסתדר בארגונים, כי אני אדום שחור והארגון לבן כחול.
איך עליתי על הדמיון זה? דיברתי עם אנשים שמכירים אותי על האתר ואז אמרו לי: 'וואלה אתר 'הומלס' הוא בדיוק כמוך'.
האתר הוא תבנית נוף יזמו.
קניתי את ההגדרה הזאת.
אדום – שחור מסמל את המאפיינים שתיארת?
לעיצוב שמשלב צבעים כמו שחור, אדום וצהוב – צבעי אזהרה של הטבע – יש אימפקט. אחרי שאתה נכנס לאתר אתה לא שוכח אותו, כי זה עיצוב לא שגרתי. אתה נכנס לאתרים אחרים, הם נראים אנמיים. אתה נכנס ל'הומלס', הוא נחקק לך בראש, אתה זוכר אותו.
בתחילה ניתן היה לפרסם באתר ללא תשלום?
בוודאי. קודם צריך לייצר תעבורה. המטרה ראשונה של לוח מודעות היא קודם כל שיהיה מלא במודעות.
פירסמנו גם מודעות שלקחנו מפתקים על עצים. פעם אחת אפילו מישהו התקשר והתלונן שלקחנו את המודעה שלו מהעץ. שאלתי אותו: 'מה איכפת לך, הרי בסך הכל עזרנו לך'. 'לא', הוא התעקש, 'תורידו'. תמיד יש אחד כזה, הוא לא יירגע עד שהוא לא יעשה סדר.
'הומלס' תורם לסביבה. פעם היו שמים מודעות על עצים. אנחנו ניקינו את העצים.
הרבה יותר מזה, אנחנו גם מגנים על העצים בכלל: מפרסמים פחות מודעות בעיתונים ופחות עצים הופכים לנייר.
ניסו להציע לך למכור את 'הומלס'?
כבר בשנת הפעילות הראשונה קיבלתי הצעת רכש מאיש עסקים תל אביבי מוכר. אבל לא הסכמתי כי עם הזמן הומלס הפך להרבה יותר מלוח דירות. הוא בעצם הפך למרכז מידע אורבני עדכני. כל מה שקורה בעיר במיוחד בתל אביב והסביבה, אונליין, כל הזמן. כיום הומלס הוא נדבך תרבות ישראלי כמו חומוס או שלמה ארצי.
מנסים להעתיק את הקונצפט שלך?
כל הזמן ובלי בושה. אני מפתח רעיונות ללא הפסקה, גופים גדולים מעתיקים את הפורמט אחד לאחד, כולל פיצ'רים ייחודיים, ושודדים אותו.
אתה יכול למנוע את זה בדרך משפטית?
בר החיפוש של 'הומלס' הוא בר חיפוש ספציפי, זה ביטוי של רעיון וכולם משתמשים בזה. אם אתבע את המעתיקים על גניבת הרעיון, אזכה בתביעה. אבל בשלב זה אני לא תובע אף אחד כי התעסקות עם תביעות לוקחת ממך את האנרגיות.
הרי הם מתים שאני אתבע אותם כדי שאבזבז אנרגיות וכסף על המאבק במקום לקדם את האתר. זו מלכודת מספר אחת, אני לא נופל לשם. התשובה שלי למעתיקים היא שברשע לא נלחמים ברשע אלא מוסיפים צדק. זה יוצר לי עוד ועוד מוטיבציה לחדש ולשפר את האתר. עוד מחלקה, עוד שירות.
לא משנה כמה יתחרו וכמה יעתיקו. כל עוד האתר יתפתח הוא יהיה לפני כולם. ראיתי מודעות של משכירים שמפרסמים באתרים מסוימים בחינם ואחרי מספר ימים אני רואה את המודעה אצלנו בתשלום, כי שם הגיעו אליהם 5 – 6 אנשים ואצלנו הם קיבלו 200 טלפונים.
אבל זה בכל זאת עשוי להזיק. לכן עכשיו אנחנו הולכים לפתוח באתר קטגוריה חדשה ועליה כבר נרשום פטנט.
למה החלטת להתחיל לחייב דווקא באוגוסט 2000, כשנה לאחר עליית האתר?
כי הייתי צריך להתפרנס. בשלב מסוים נגמרו לי מקורות ההכנסה והייתי צריך כסף. אחרת כנראה שהייתי מחליט לחייב על פרסום המודעות מעט מאוחר יותר.
לא חששת שאם אתה עושה את זה טרם זמן יברחו לך המוני גולשים? התייעצת עם מישהו?
חששתי, אז מה? התייעצתי עם חבר אחד שאני תמיד מתייעץ איתו, בעיקר לפני שאני שוקל להעלות מחירים. תמיד יש לו את אותה תשובה: 'מה הבעייה, אנשים לא יכולים בלי 'הומלס' ואתה חושש להעלות את המחיר מ – 29 ₪ ל – 39 ₪. מי בכלל ישים לזה לב.'
העליתי את המחיר והתברר שהוא צדק, זה לא שינה כלום.
העלאת מחיר זה דבר אחד, אבל המעבר משירות בחינם לשירות בתשלום זה לא סיפור אחר לגמרי?
בהחלט כן, ברגע שאתה מתחיל לדרוש תשלום התעבורה יורדת באופן דרסטי. הייתה ירידה של 70% בכמות המודעות שפורסמו באתר!
אבל זה הפך את הלוח להרבה יותר איכותי. כל מודעות הזבל ירדו. 'הומלס' ו'הקרטל' הם האתרים היחידים בהם משלמים בכדי לפרסם. בכך הם שומרים על איכות מודעות ועסקאות איכותיות שלא כמו בלוחות חינם אחרים המלאים במודעות פיקטיביות ומועתקות.
תבדוק בלוחות החינם למה יש להם יותר מודעות וכמה מהן הן מודעות זבל.
בלוח איכותי פחות מודעות יורדות מן הלוח כי לא בוצעה עיסקה או שהן מודעות שווא.
לוחות החינם גם מעתיקים בשיטתיות מודעות מלוחות אחרים בכדי לייצר נפח מול הגולש. אבל הגולש הישראלי הוא מתוחכם ויודע לזהות אתר איכותי ולעומתו אתר שהוא העתק זול.
ברגע שאנשים מתחילים לשלם הם מתחילים להתייחס למודעה יותר ברצינות, יותר להשקיע בה. אם המודעה היא בחינם אז ממלאים אותה כלאחר יד ומשגרים לרשת. כשמשלמים, ההתייחסות היא אחרת והמודעות נראות אחרת.