תפקידו העיקרי של מנהל מודרני הוא ניהול שינויים, כיוון שהטכנולוגיה המואצת לא מחליפה את העובדים אבל מחייבת אותם לשנות את דפוסי הלמידה והעבודה
דומה כי כולם דנים כיום בהשפעה ההולכת וגוברת של הטכנולוגיה על מהלך חיינו, ועל חיי העבודה במיוחד. בכנס השנתי של "איגוד מנתחי מערכות מידע", הציג נציג חברת אמדוקס תוכנה המצמצמת באופן משמעותי את משך זמן ההכשרה של עובד חדש במוקדי שירות – לא עוד למידה של מכלול התפקיד לפני תחילת ביצועו, אלא קבלת מענה מיידי של ידע או מידע לפי הצורך.במילים אחרות, אם בעבר עובד למד נוהל עבודה מסוים ופעל על פיו במפגש עם לקוח, הרי עתה, כאשר העובד יושב מול הלקוח, תוכנה זו תציג בפניו בזמן אמת כיצד לפעול. הוא אינו צריך לשנן את הכללים מראש. לדברי נציג אמדוקס, המנהלים בחברה התלהבו מייעול התהליך, מאחר שתדירות המקרים בהם העובדים מזעיקים אותם לבירורים ושאלות קטנה משמעותית. התלהבות רבה עוד יותר גילו העובדים עצמם. הם חשו כי בדרך זו הם זוכים לתמיכה טובה הרבה יותר בתפעול המערכות הטכנולוגיות המשמשות אותם בעבודתם. לדברי פרופ' דן יעקובסון מאוניברסיטת תל-אביב, שדיבר בכנס שערכו "הארץ כנסים" וחברת "איילון נאמנים" לבחינת השפעתה של רפורמת בכר על דפוסי התעסוקה העכשוויים והעתידיים, קצב התפתחות הידע כה מהיר, עד שלא ניתן להותיר את דפוסי ההעסקה הקיימים על כנם. יעקובסון המליץ בכל פה על אימוץ מודל שנת השבתון המוכר מעולם האקדמיה, ולפיו כל מספר שנים יוצא מומחה האקדמיה לחופשה התעדכנות, רענון ולמידה. כיום, לא רק אנשי אקדמיה, שידע הוא עיסוקם, זקוקים לשבתון. כל עובד מודרני זקוק לכך. זהו גם אינטרס של הארגון, אחרת עובדיו לא יישארו בחזית הידע. ומאיפה המימון? אל דאגה. שנות השבתון יתנהגו כמו שנות פנסיה מבחינה כלכלית. עובד כזה גם לא יחויב לפרוש בגיל הפנסיה השרירותי. כל אחד לפי יכולתו. הסבר שלנו: אם עובד מחויב לפרוש לפנסיה בגיל 65, הוא יוכל באותה מידה לפרוש בגיל 70, ולקבל את 5 שנות הגימלה הנוספות לא בסוף תקופת העבודה שלו, אלא כ-5 שנות שבתון, שיתפרסו על פני עשרות שנות עבודה. באופן זה גם יתפנו משרות לעובדים חדשים שיצטרפו למעגל העבודה ההולך ומתגמש. בכנס השנתי של "איל"א – האיגוד הישראלי לטכנולוגיית מידע", אמרה יפה ויגודסקי, מנכ"ל הטלוויזיה החינוכית ולשעבר בכירה במשרד החינוך, כי לטכנולוגיה הייתה השפעה מכרעת על מעמד המורה. לדבריה, אם בעבר היה המורה מקור של ידע, היום הוא כבר אינו כזה – הוא אינו נדרש לכך. הידע נמצא באינטרנט, הנגיש לכל ילד. המורה החדש צריך להתמקד בהובלת תהליך הלמידה, ולא בידע לכשעצמו. הטכנולוגיה יצרה את הצורך במורה מסוג אחר מזה שאליו הורגלנו. סיכום שלנו: הטכנולוגיה לא מחליפה את האדם העובד, אבל היא מחייבת אותו להשתנות כל העת. עליו לשנות דפוסי למידה, ניהול ועבודה. לכן טוענים לא מעט מומחי ניהול כי תפקידו העיקרי של מנהל מודרני הוא ניהול שינויים. זו משימה מורכבת, במיוחד משום שבני אדם – ליבת הארגון ומושא תפקודו של כל מנהל – הם מטבעם שמרנים ושונאי שינויים. שינוים צופנים בחובם סיכונים, לא רק הזדמנויות. למשל, לא כל מורה יכול לצלוח בהצלחה את המעבר התפקודי ממקור של ידע לתלמיד, למוקד של הנעה ללמידה ולצמיחה אישית של התלמיד. |