"אילת", "האגודה הישראלית לייעוץ תעסוקתי ופיתוח קריירה", ערכה בתחילת חודש מאי יום עיון בנושא "המרוץ לקריירה בשוק משתנה". יועצים תעסוקתיים ואורחיהם התחבטו בשאלה כיצד לסייע לנועצים בהם לא רק כמחפשי עבודה ומתכנני קריירה, אלא גם כעובדים; למשל, כאלו שמישרתם מאוימת.
בהרצאתה "מה באמת רוצה המעסיק?" הדגישה עו"ד מיכל הראל, מנכ"לית מנפאואר ישראל, את חשיבותה של "החתימה הדיגיטלית" – הנוכחות באינטרנט. כך, למשל, מי שכותב בלינקדאין שהוא מחפש את האתגר הבא, מצהיר שהוא מובטל שמוכן לקבל כל עבודה. מחפש עבודה צריך להיות ממוקד יותר. לכתוב, לדוגמה, שהוא מחפש מישרה בתחום המכירות בקמעונות.
לדבריה, חשיבות ההשכלה בעולם התעסוקה הולכת ויורדת. היא אולי מועילה בכניסה לתפקידים ראשונים, הניסיון הוא המלך החדש. חשיבותו עליונה, בעיקר בתפקידי ניהול. "מניסיוננו," העידה, "בעל תואר ראשון עם ניסיון יצליח יותר מבעלי תארים מתקדמים (אפילו ממוסד אקדמי נחשב) ללא ניסיון.
למדתי ממנה שהשכלה הפכה להיות בעיקר כרטיס כניסה לשוק התעסוקה. המשך הדרך והתפתחות הקריירה תלויים בכישורים ובניסיון שנצבר.
עו"ד הראל הוסיפה וציינה כי מעסיקים תרים אחר אנשים גמישים שיש להם את ארבעת מיומנויות ה-C: מיומנויות תקשורת, גמישות מחשבתית, יצירתיות, יכולת לשתף פעולה ומולטי-טסקינג (באנגלית זה מסתדר). היא הדגישה את חשיבות היכולת להתמודד עם שינוי ואת יכולת ההסתגלות והצמיחה עם התפקיד.
עוד אמרה כי לא רק הניסיון התעסוקתי מלמד על יכולות וכישורים, אלא גם עמידתו של מועמד לעבודה באתגרי החיים; כמו הורות לילד עם צרכים מיוחדים, או הדרכה בצופים.
בהרצאה "הדברים שלא ידעתם על מקצוע ההנדסה" סיפרה עינת חצבני, מנהלת המרכז לקריירה של "מכללת אפקה", על המהנדס החדש. אם המהנדס הקלאסי התמקד בפתרונות הנדסיים, הרי המהנדס החדש צריך לקחת בחשבון שלושה שינויים מהותיים שחלו בשוק התעסוקה ומשפיעים על תפקודו. האחד הוא המעבר משוק מקומי לשוק גלובלי, השני הוא מעבר מסטרט-אפים לחברות גדולות והשלישי, אולי החשוב ביותר, הוא העלייה בחשיבותו של הלקוח.
המרצה הדגישה כי בשל תפיסת "הלקוח במרכז" עולה משמעותית חשיבותן של המיומנויות הרכות, כמו יכולת לתקשר עם הזולת, או נכונות לתת שירות. לקוחות מסביב לעולם מצפים לרמת זמינות גבוהה גם בשעות לא קונבנציונליות (מה שמשפיע גם על רמות שכר. יש הבדלים משמעותיים בין מהנדס מכירות לשוק מקומי לבין מהנדס מכירות לשוק הגלובלי). מסקר גלובלי שהציגה עולה כי מעסיקים ייחסו חשיבות רבה יותר למיומנויות של תקשורת אפקטיבית מאשר ליכולת לפתור בעיות הנדסיות.
כאשר נשאלה האם שינוי זה מקבל את ביטויו בתוכניות הלימודים למהנדסים (מתן משקל רב יותר למיומנויות רכות) השיבה בשלילה. הנימוק: מחויבות למסגרות לימוד הנקבעים על ידי המל"ג – המועצה להשכלה גבוהה.
הפסיכולוג התעסוקתי ד"ר לירון ענבר המליץ למועמדים לעבודה להשתמש הרבה במילה "ניהלתי" במקום במילה "עשיתי". ניהול לא עוסק רק באנשים, לנהל אפשר גם תהליכים.
בהרצאתו "הקליינט שלי לא טאלנט, מה עושים?" קבל על כך שארגונים משקיעים משאבים רבים בטאלנטים ובשל כך מחמיצים את הרוב השקט.
לדבריו, טאלנט לא קשור למצוינות ומקצועיות אלא בעיקר מי שדוחף, מנהיג ושואף לתפקיד הבא.
יו"ר "אילת", יובל שפיר, הציג בפני המשתתפים מיזם חברתי של הארגון, "מחר עם אתגר", המספק ייעוץ קריירה ללא תשלום להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. ייעוץ זה מבוצע בהתנדבות על ידי יועצים תעסוקתיים מנוסים החברים בארגון.