סקר שנערך לאחרונה מצא ששביעות הרצון הגבוהה ביותר היא של מנהלים בענף הפיננסים, ואילו הנמוכה היא של מנהלי מערכות מידע . בין הסיבות: חוסר התלהבות מהטכנולוגיה המאומצת בעבודה וסטטוס נמוך לעומת תחומים אחרים
השבוע פורסם סקר שבחן את שביעות רצונם של מנהלים בכירים במקצועות שונים מעבודתם. הסקר, שנערך על ידי רשת ההשמה הבינלאומית למנהלים ExecuNet, מצא כי שביעות הרצון הגבוהה ביותר היא של מנהלים בתחום הפיננסים ואילו שביעות הרצון הנמוכה ביותר היא של מנהלי מערכות מידע – IT.
מנכ"ל הרשת הציג שתי סיבות מרכזיות לתופעה: האחת, מנהלי IT לא עושים עבודה שבאמת מלהיבה אותם, בעיקר עקב חולשת הכלכלה והסתייגותן של חברות רבות מאימוץ טכנולוגיות חדשניות. לדברי המנכ"ל, דייב אפטון, "אנשים שבחרו בקריירת IT אוהבים ומעדיפים לעבוד עם דברים הנמצאים בקדמת הטכנולוגיה, אך מספר החברות שמוכנות כיום להשקיע את המשאבים הנדרשים על מנת להישאר בקדמת הטכנולוגיה אינו גבוה".
הסיבה המרכזית השנייה לאי שביעות רצונם היחסית של מנהלי IT היא אופיו כפוי הטובה של תפקידם. אפטון: "מבחינות רבות, IT לא מקבל את הכבוד לו זוכים תחומים מסורתיים יותר כגון שיווק ופיננסים".
רמה מקצועית או תועלת עיסקית?
לדעתי, מנהלי מערכות מידע עוסקים בתחום בו בולטת במיוחד הדילמה המובנית בין שיקולים עיסקיים למקצועיים. כמנהל מקצועי מנהל IT מבקש להיות בחזית הטכנולוגיה. זאת, בין אם הוא עצמו מבקש להגיע לשיאים מקצועיים, ובין אם הוא רוצה בכך משום שזהו גורם המניע עובדים מהמעלה הראשונה. בסקרים רבים שבחנו נטיות תעסוקה של אנשי IT עלתה במובהק הסיבה "פעילות בחזית הטכנולוגיה" כאחת הסיבות המרכזיות לבחירה במקום עבודה.
מנהל מערכות מידע מפוכח יודע כי מעבר לעניין המקצועי שלו עצמו עמידה בחזית הטכנולוגיה תאפשר לו לגייס עובדים טובים יותר בקלות רבה יותר. היא גם תקל עליו לשמר אותם ולהניעם. אך מנגד עומדת לה שאלת התועלת העיסקית. בעשור האחרון מרבית הארגונים בעולם המערבי המפותח הוציאו הון עתק על טכנולוגיית מיחשוב. חלקן חוו ניסיונות רבים של ניסוי וטעייה עד שייצבו ולו באופן חלקי את מערכותיהן. כיום יש כבר פחות נכונות להיכנס להרפתקאות חדשות עתירות תקציב ולא מזדרזים לאמץ כל טכנולוגיה חדשה. המחיר, בכסף ומשאבי ניהול, לא תמיד כדאי.
כדאי או לא כדאי?
בבואו לבחון הכנסה של טכנולוגיה חדשה לארגון מנהל מערכות המידע צריך במקרים רבים להתחבט בדבר ההמלצה שהוא צריך להביא בפני ההנהלה. אם ימליץ שלא לאמץ אותה אפשר שיגרום למפח נפש, על השלכותיו, בקרב אנשי צוותו. אם ימליץ בפני ההנהלה לאמץ אותה, הוא עשוי להיתקל בביקורת (לעיתים מוצדקת) כי הוא רואה את טובת יחידתו לפני טובת הארגון.
גישה כזו תזכה אותו בביקורת ואף בביטויים של חוסר הערכה (אפטון כבר הזכיר זאת כסיבה מרכזית שנייה לחוסר שביעות רצונם היחסי של מנהלי IT). בייחוד עשוי להביע את חוסר שביעות רצונו מנהל הכספים, זה שנמצא בקצה השני של הסקאלה – של אלו שהכי שבעי רצון מתפקידם. אין זה פלא. רבים יטענו (לא תמיד בצדק) כי מנהל הכספים הוא בורג חשוב בליבה העיסקית, ואילו מנהל מערכות מידע מייצר בעיקר הוצאות. אם כך, ממה הוא יכול להיות מאד מרוצה?