ניהול: אחריות חברתית או רווח לטווח הקצר?

קיימת אמנם הסכמה גורפת כי לאורך זמן, מחויבות לאחריות חברתית תורמת גם להתפתחות העיסקית; אך בטווח הקצר על ארגונים להתלבט לעיתים בין ערכים חברתיים לשיקולים עסקיים


בכנס השנתי של עמותת מעלה, העוסקת בקידום האחריות החברתית בארגונים, גדשו את אולם המליאה חברי הנהלה של ארגונים רבים, חלקם נמנו על נותני החסות לכנס ואף הופיעו על בימת ההרצאות.

הופעתם של מנהלים בכירים בכנס, בעיקר כמרצים וכמי שעומדים בראש ארגונים נותני חסות, מחייבת. היא אינה יכולה להישאר בגדר הצהרה. כעת עליהם להוכיח כי הם מתכוונים לאמירתם הנחרצת כי אחריות חברתית היא משימת על שהם, והארגונים שבראשם הם עומדים, מחויבים לה בכל מאודם.

עם זאת, ניכר היה כי ארגונים בישראל נמצאים רק בתחילת הדרך לנטילת עול האחריות החברתית הכוללת. כיום עיקר פעילותם מתמקדת במעורבות בקהילה. מעורבות כזו, חשובה כשלעצמה, נחשבת רק למרכיב אחד במכלול האחריות החברתית.

חלק מהארגונים שמנהליהם הופיעו בכנס כבר עושים פעולות ברוכות, מעבר למעורבות קהילתית. למשל, מנכ"ל אינטל סיפרה על 'בנין ירוק' שהחברה מקימה בישראל, נציג יבמ העולמית דיבר על מחויבות ארוכת טווח להשכלתם של העובדים ואנשי קבוצת שטראוס הציגו מחויבות לקידום אורח חיים בריא של עובדיהם וקהל לקוחותיהם.

אך בכל זאת נטילת מחויבות לאחריות חברתית עשויה להתגלות כמלאכה כלל לא פשוטה. המנהלים המחויבים יגלו כי המבחן האמיתי שלהם יהיו באותם מקרים בהם יצטרכו לעשות פשרות בין שיקולים עיסקיים לבין המחויבות לערכי האחריות החברתית.

דילמות כאלו יכולות לצוץ בדרך כלל כאשר מחויבות לאחריות חברתית מתנגשת בעיקר עם שיקולים עיסקיים קצרי טווח. זאת משום שקיימת הסכמה גורפת כי לאורך זמן, מחויבות לאחריות חברתית תורמת גם להתפתחות העיסקית.

אבל מנכ"לים לא יכולים לשקול רק שיקולים ארוכי טווח, הם הרי נמדדים בדוחות שנתיים ורבעוניים. לכן אותם מנהלים המצהירים בריש גלי על מחויבות חברתית מעמידים עצמם בפני חזית ביקורתית בכל פעם שינהגו בניגוד לגישה זו.

סיוע לעמותה של נוער במצוקה, או מימון הענקת מזון לנצרכים אינה מתנגשת בשום שיקול עיסקי מהותי, גם לא מחויבות לחיסכון באנרגיה. כל ארגון מחויב לאחריות חברתית יצטרך למצוא איזונים ראויים, ולעיתים גם להתפשר, על עקרונות או על גובה הכנסות מקווה.

דוגמאות לכך לא חסרות. ניתן לטעון כי אחריות חברתית שבבסיסה הוגנות מחייבת את הבנקים לא לגבות עמלה שערורייתיות על כל פעולה פקידותית זניחה. ניתן גם לטעון כי אחריות חברתית מחייבת חברות הסלולר לא להעניק פיצוי רק ללקוח שנפגע וזעק מרה, אלא לכל לקוח הראוי לפיצוי.

כן ניתן לטעון כי כל האחראים חברתית לא יכולים רק להסתפק בהצהרה כי הם בעד העסקה הוגנת, ואפילו להכניס סעיף רלוונטי בעניין זה בהסכם עם קבלן כוח האדם, אלא עליהם גם לבדוק אם אמנם קוימו ההסכמות בדבר תשלום ראוי לעובדיו המועסקים אצלם.

אלו עשויות להיות דוגמאות לנכונות ליטול אחריות חברתית כוללת; ומה לעשות, פעולות כאלו פוגעים בשורת הרווח – אבל, רק בטווח הקצר.  

מאמר זה פורסם גם כאן: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3460612,00.html

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שוקי שטאובר

שוקי שטאובר

חוקר, סופר, עיתונאי, יועץ ומרצה בתחומי ניהול, עבודה וקריירה

מאמרים נוספים מרחבי האתר שעשויים לעניין אותך

בחזרה לאותנטיות

הולכים ומתרבים המצבים בהם השוכר דירה במסגרת איירביאנבי לא פוגש את המארח. זה משאיר לו מפתח במקום מוסכם, ואם צריך מתקשרים בכתב או בשיחת טלפון.

סיור היסטורי קצר

ביקרתי בכמה מאתריה הבולטים של ולורה, העיר השלישית בגודלה באלבניה, בה הוכרזה עצמאות המדינה בשנת 1912. מוזיאון העצמאות הקטן, מספר את סיפורה של אותה שנה.

המסע לוולורה

בשעה רבע לאחת-עשרה רכשתי כרטיס נסיעה במיניבוס ארוך (25 מושבים) שעוד מעט ייסע ל-ולורה המרוחקת 181 ק"מ מסרנדה. השארתי במשרד הכרטיסים את הטרולי והלכתי לאכול