ניהול: על תרופות נגד סרטן ואניית דיג יפנית

משפחת עופר וקבוצת החברות שבבעלותה הקימה קרן למימון תרופות חיוניות שאינן כלולות בסל התרופות. פילנתרופיה או ניסיון למירוק מצפון ושיפור תדמית? בכל מקרה, תקרית הספינה היפנית מוססה את מרבית הערך התדמיתי של היוזמה

ישנם שני סוגים של עושי-טוב, אנשים או ארגונים. על הסוג האחד נמנים אלה שמיטיבים ללא תנאי, כי טוב להם לעשות טוב לזולתם. הסוג השני, והיותר שכיח, של עושי הטוב הם אלו שעשיית הטוב מועילה להם, מעבר לתחושה הטובה של נתינה: היא מאפשרת להם להיות מוצגים כבעלי תדמית חיובית.

לעיתים הסיבה אף מרחיקת לכת הרבה יותר: העשייה למען הזולת מאפשרת להם למרק את מצפונם או לתקן רושם שלילי שנוצר בעקבות פעולות אחרות שעשו ופגעו בזולת.

בשבוע שעבר פורסם כי משפחת סמי עופר וקבוצת החברות שבבעלותה, צים, כימיקלים לישראל והחברה לישראל, הקימו קרן תרופות בהיקף של 35 מיליון שקל כדי לממן תרופות חיוניות שאינן כלולות בסל התרופות. יוזמה ברוכה, למרות שיו"ר ההסתדרות עמיר פרץ, שנשא דברים בועידת הניהול השנתית של המרכז הישראלי לניהול, אמר שהיה שמח יותר לו היו מושקעים כספים אלו בחקר הסרטן – במניעת המחלה, מאשר בהתמודדות עם תוצאותיה.

על פניו נראה שיוזמת משפחת עופר קשורה לרצון לשפר את תדמית חברותיה, וממילא את תדמיתה שלה, בקרב הציבור. בשנה האחרונה הקבוצה זכתה ללא מעט ביקורת. רבות נכתב על הצלחתה לרכוש בזול חברות מצליחות מידי המדינה, או במילים אחרות, על יכולתה להתעשר על חשבון הציבור.

שיא הביקורת הובע, לאחרונה, ביוזמתה הנועזת של חברת ניהול ההשקעות אלטשולר שחם, שהודיעה כי לא תסחור במניותיה של כימיקלים לישראל משום שמפעליה גורמות לזיהום הסביבה. כתבת התחקיר בערוץ 2 גרמה לה לנזק תדמיתי לא מבוטל. "עשיית כסף אינה יכולה להיות מנותקת משיקולי מוסר וטובת הקהילה", הסבירו מנהלי אלטשולר שחם את צעדם.

נראה, אפוא, כי עיתוי הקמת הקרן נובע מרצונם של בני משפחת עופר למרק את מצפונם ולשפר את תדמיתם בקרב הציבור. אך במקביל היו מיטיבים לעשות לו היו גם מצביעים על שיפורים באותם תחומים בהם גם ספגו ביקורת. למשל, לא לטעון כי אינם פראיירים כאשר המדינה רוצה לשלם להם סכום נמוך מדי לטעמם עבור חלקם בבתי הזיקוק, או להשקיע עד כמה שאפשר בצמצום הנזק שגורמים מפעליהם לסביבה.

אבל, כידוע צריך גם מזל. לא חלף שבוע מיום פרסום יוזמת התרומה ושוב הייתה חברה שבבעלות משפחת עופר בכותרות, אך הפעם היתה מעורבת בתקרית מביכה. אנייה של חברת צים אסיה פגעה בספינת דייגים יפנית, ונראה כי אנשיה נמנעו מלהגיש לטובעים עזרה. עידן עופר, יו"ר צים, נאלץ לאחר מספר ימים להתנצל בפני השגריר היפני. הפרשה, בשל חומרתה ועיתוייה, מוססה את מרבית הערך התדמיתי של קרן התרומות לה שותפה גם צים כחברה.

ולסיום, למשפחת עופר לפחות איכפת מה אומרים עליה והיא מנסה לתקן את הרושם. ככזו היא נמצאת דרגה אחת מעל אותם ארגונים וחברות שגורמים נזק ואילו דעת הציבור מעניינת אותם כקליפת השום.

כמו כן, משפחת עופר וקבוצת החברות שלה מעורבת בפעילות פילנטרופית משמעותית שהדיה לא תמיד מגיעים לאוזני הציבור הרחב. הפעם, מן הסתם, היתה חשובה במיוחד פומביות היוזמה, אך הפומביות הפכה לרועץ. חומרת המקרה ועיתויו מציגים את יוזמת התרומה באור מעט מביך.

מאמר זה פורסם גם כאן: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3151633,00.html

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שוקי שטאובר

שוקי שטאובר

חוקר, סופר, עיתונאי, יועץ ומרצה בתחומי ניהול, עבודה וקריירה

מאמרים נוספים מרחבי האתר שעשויים לעניין אותך

בחזרה לאותנטיות

הולכים ומתרבים המצבים בהם השוכר דירה במסגרת איירביאנבי לא פוגש את המארח. זה משאיר לו מפתח במקום מוסכם, ואם צריך מתקשרים בכתב או בשיחת טלפון.

סיור היסטורי קצר

ביקרתי בכמה מאתריה הבולטים של ולורה, העיר השלישית בגודלה באלבניה, בה הוכרזה עצמאות המדינה בשנת 1912. מוזיאון העצמאות הקטן, מספר את סיפורה של אותה שנה.

המסע לוולורה

בשעה רבע לאחת-עשרה רכשתי כרטיס נסיעה במיניבוס ארוך (25 מושבים) שעוד מעט ייסע ל-ולורה המרוחקת 181 ק"מ מסרנדה. השארתי במשרד הכרטיסים את הטרולי והלכתי לאכול