לאחר שחרורו מהצבא וטיול של מספר חודשים בחו"ל, כמקובל, החל אורן בסון ללמוד ניהול ותקשורת במכללה למינהל.
בסוף השנה השנייה ללימודיו צדה את עינו מודעה שפרסמה חברת יחסי הציבור דורן תקשורת, שהתמחתה במתן שירותים לחברות הייטק. המודעה הזמינה פניות לתפקיד של תחקירן יחסי ציבור. בסון התקבל לתפקיד וגם שימש כעוזר למנכ"ל החברה.
בשנה זו, 1996, האינטרנט היה עוד בחיתוליו. אך כיאה לחברה המשרתת חברות הייטק לדורן תקשורת כבר היה אתר שהיה מעין 'כרטיס ביקור' של החברה. על אורן בסון הוטלה משימת שדרוגו ופיתוחו.
באותה עת הפיקה החברה פקס-עיתון שהעביר מידע ללקוחותיה. אחד הצעדים הראשונים היה להפוך את העיתון לעיתון אינטרנט, שקיים עד היום. בשנים אלו עיתון אינטרנט עדיין היווה אטרקציה וידיעות על עלייתו לאוויר אף פורסמו בעיתונות.
בשנים 1997 – 1998 האינטרנט החל לתפוס תאוצה משמעותית וכן גם השימוש בו כפלטפורמת פרסום. בסון החל להתעניין בדרכים לשיווק טוב יותר באמצעות הרשת.
"הנושא עניין אותי משתי סיבות. האחת, כמשרד העוסק בתקשורת שיווקית חשבתי כי נכון יהיה להקים בו מחלקה העוסקת בתחום השיווק באינטרנט.
הסיבה השנייה, רציתי לקדם את האתר של דורן, לבחון כיצד לדרג אותו גבוה יותר במנועי חיפוש, לדאוג שיופיע יותר באתרים אחרים וכך הלאה.
נכנסתי עמוק לנושא, קראתי המון חומר מכל העולם."
"ראיתי שיש אתרים בעולם שעוסקים בתחום השיווק באינטרנט, מספקים מידע ושירותים. עלה בדעתי שגם בארץ טוב שיהיה אתר כזה. זה עניין אותי כי בסופו של דבר פעלתי בעולם השיווק. הרגשתי שיש לי כבר ידע משמעותי בשיווק באינטרנט והחלטתי להקים אתר כזה."
בסון הקים את אתר Allmarketing.co.il בשנת 1999. את הפיתוח לא עשה במסגרת עבודתו בדורן אלא בזמנו הפרטי. את ההשקעה בגרפיקה ובעיצוב מימן מכיסו. ההוצאה לא הייתה גבוהה משום שנעזר לא מעט בחברים שסייעו לו בתחילת הדרך. האתר לא היה 'עתיר גרפיקה', אלא אתר תוכן וממילא עיקר העבודה הוטלה על כתפיו.
"הקונספט הראשוני היה שהאתר יכיל מאמרים, טיפים, עצות ומתודולוגיות בתחום השיווק באינטרנט, אבל סמוך לעלייה לאוויר נתתי דעתי על כך שאין בארץ פרסום מסודר של חומר שיווקי. היה רק מגזין אותות (שבינתיים נסגר) של איגוד הפרסום, נמר של נייר שקיים עד היום ופונה לברנז'ת הפרסום ופורום שיווק שהיה פקס עיתון שעסק בעיקר בתחום הקמעונאות והקד"מ. לצידם היו מדורי שיווק בעיתונים כמו גלובס והארץ בהם רוב החומר עוסק בפעילות פרסום של הגופים הגדולים ועתירי הממון שמשקיעים כסף רב בשיווק."
על נושאים בסיסיים של מכירה ושיווק המדברים גם לעסקים קטנים ובינוניים, לא מצאתי כמעט חומר בעברית."
"לא ראיתי חומרים בעברית על איך למכור טוב יותר, איך לעצב לוגו, כיצד לקדם אתר באינטרנט, או איך לעצב ברושור. לא מצאתי כמעט מידע על איך לתת שירות טוב יותר, איך לענות ללקוח, על איך לסגור מכירה. אגב, גם היום לא מתפרסם מספיק חומר בתחומים אלו."
"ראיתי שיש צמא לחומר הזה והחלטתי שהאתר יעסוק בשיווק בכלל, לא רק באינטרנט. ואמנם, כיום Allmarketing.co.il מהווה את מקור המידע המרכזי בתחום, בעברית."
מה רצית להפיק מהאתר. למה היה כדאי לך להקים ולתפעל אותו?
"שתי סיבות הניעו אותי. האחת, הרצון ליצור אתר אטרקטיבי שיזמין מספר כזה של גולשים שאפשר יהיה לפרסם בו וליהנות מהכנסות הפרסום. ההנחה הייתה שמי שירצה לפרסם בו יהיו בעיקר חברות שפונות לעסקים. כאלו שעוסקות ב – CRM, יחסי ציבור, קידום מכירות וכדומה."
"הסיבה השנייה: ראיתי באתר דרך לחשוף את עצמי כמי שמתמחה בתחום השיווק באינטרנט. בשיטוט שלי באינטרנט ראיתי אתרים כאלה. למשל, אני זוכר אתר שנקרא וילסון ווב שהביא מידע לגולשים. במרכזו היה מישהו בשם וילסון שניהל את האתר ומיצב את עצמו דרכו כמומחה בתחומו."
"כשהאתר עלה שמתי את התמונה שלי באתר וקראתי לו 'הכל שיווק', מאוחר יותר הפך ל'Allmarketing'."
והאתר אמנם הוכיח את עצמו ככלי לשיווק אישי?
"בוודאי. התחילו יותר ויותר להכיר אותי, הופעתי עם תמונה בדף הבית, אלמנט שמיצב אותי כמומחה בתחום. אז גם התחלתי להעביר הרצאות בתחום השיווק ולהנחות כנסים".
איך ייצרת חומר?
"בשלב הראשון התוכן הושתת על חומר שתירגמתי. לצדו נוספו חומרים שכתבתי, בכל זאת כבר צברתי ניסיון וידע בתחום."
מי היו ראשוני הקוראים. איך הגעת אליהם?
"העיתון התחיל ממאה קוראים, כל מי שהיה אצלי ברשימת התפוצה באי מייל. רובם חברים ומכרים. שלחתי להם את הגיליון הראשון."
ללא קבלת רשותם?
"הכרתי אותם והנחתי שלא התנגדו. תזכור גם שבאותה תקופה לא היה ספאם. לא הייתה התנגדות כמו היום לקבלת חומר לא רצוי. שלחתי חומר ונתתי אופציה להירשם לקבלת חומר נוסף."
"אנשים נטו אז להירשם לקבלת כמעט כל ניוזלטר שיצא לאור. לא הייתה הצפה כמו היום ואנשים דווקא ששו לקבל חומר טוב ללא תשלום. אדם היה מקבל כמה עשרות אי מיילים ביום ועוד שניים שלושה ניוזלטרים, זה לא יצר מבחינתו שום בעייה."
"בין מקבלי העיתון היו מנכ"לים, מנהלי שיווק, מנהלי מכירות, יזמים, מנהלי פיתוח עיסקי, אנשי יחסי ציבור, אנשי פרסום ועוד."
"ההנחה שלי הייתה שכל עסק צריך שיווק ולכן הנושא מעניין הרבה אנשים בתוך הארגון."
"באוניברסיטאות לומדים את התיאוריות לא את התכל'ס. לומדים את תמהיל השיווק (חשוב לכשעצמו) אבל לא איך למכור."
"השתדלתי להביא תכנים מהעולם המעשי. מיקוד על HOW TO – איך להיערך לתערוכה, איך יהיו לבושים אנשי המכירות בביתן."
אלו תגובות קיבלת לאחר שליחת הגיליון הראשון?
"הרבה פידבקים חיוביים, על 'שאין דבר כזה וכמה חשוב שיהיה'. התחילו להצטרף עוד ועוד נרשמים, 20 – 30 בשבוע. תוך פחות משנה הגעתי לרשימת תפוצה של כ – 1000 איש."
"כותבים נוספים החלו להציע את החומרים שלהם. קיבלתי אותם בשמחה, כמובן לאחר שבדקתי שיש להם מה להציע. היינו, שמדובר באנשים מנוסים ושהחומר שלהם ראוי."
"ככה העסק רץ עד שנת 2001. אז פנתה אלי חברת בניית האתרים דרונט שהציעה מנוע לניהול תוכן שאיפשר ניהול מתוחכם יותר של האתר. פלטפורמה זו איפשרה לי מאוחר יותר גם להכניס חדשות ומדורים חדשים נוספים ולא רק מאמרים. אז הפך Allmarketing להיות מאתר לפורטל המרכז תכנים וכלים מגוונים"
זה כבר ממש דורש הרבה עבודה.
"נכון. כיום הצוות שמטפל באתר רחב יותר. יש לאתר עורך חדשות במישרה מלאה. בנוסף אליו עובדים באתר עוד שלושה אנשים, כולל אותי. אנו עוסקים בעדכון תכני האתר, גיוס מפרסמים ופיתוח ערוצים וכלים חדשים שיעמדו לרשות קהילת השיווק "
אתה משדרג את האתר באמצע תקופת התפוצצות הבועה?
"זה לא עלה הרבה, קיבלתי מחיר טוב.אבל אתה צודק, 2001 זו שנת המשבר. הרבה אתרים שרצו להתפרנס מפרסום באינטרנט נסגרו. אבל אני הרגשתי שמבחינתי זה לא רק הכסף אלא שהאתר גם תורם למוניטין שלי."
"באותה תקופה גם התמניתי למנהל השיווק של דורן תקשורת. בתפקיד כזה חשוב שמכירים אותך הרבה אנשים, לנטוורקינג יש משמעות רבה. האתר מסייע להתחבר עם אנשים. הם מכירים את Allmarketingואז נוצר נושא לשיחה. בשום דרך לא הייתי מגיע להיכרות עם כל כך הרבה אנשים כמו דרך האתר."
בשנת 2002 עזבת את דורן תקשורת. למה?
"משתי סיבות. אחת, תמיד רציתי להיות עצמאי. הרגשתי שאני כבר בשל לכך. ראיתי שלקוחות שאני עושה להם יחסי ציבור מרוצים, נוצר קשר וחלקם רוצים לעבוד רק איתי."
"הסיבה השנייה הייתה ההכרה כי כשכיר אני כבר לא יכול יותר לפתח את האתר. רציתי שהוא יהפוך לזירת התרחשות של קהילת השיווק בישראל ולעסק מרוויח. זה כבר דרש השקעת זמן משמעותית."
"הקמתי משרד יחסי ציבור ובמקביל קידמתי ופיתחתי את האתר. פעילות יחסי הציבור נתנה לי את הביטחון הכלכלי, היא יצרה את ההכנסות המיידיות. בעיקר בתקופה הקשה של המשבר."
איך התפתח האתר מאז?
"הפכנו להיות מקור המידע הגדול ביותר בישראל בתחום השיווק. המודעות לאתר ופעילותו עלתה בצורה ניכרת עם השנים והתחלנו ליהנות מהכנסות.
"לפורטל Allmarketing יש כיום שלוש מטרות מרכזיות:
1. הוא מקור למידע וחדשות. זה יכול להיות כלי שיווק חדש או מידע על פעילות שיווק שממנה ניתן ללמוד ולשאוב רעיונות.
2. הוא מקנה כלים למנהל השיווק כמו אינדקס נותני שירותים בתחום, המהווה מעין דפי זהב של תחום השיווק. כלי אחר הוא עריכת מחקרי שוק, בתשלום. מוצר כזה, כמו מחקר שוק, אני מציעים בשיתוף פעולה עם גורם מתמחה.
3. הוא מהווה זירת מפגש של קהילת השיווק אם דרך הפורומים אותם מנהלי אנשי מקצוע, כל אחד בתחומו) ואם דרך ערוצי הלוחות – לוחות דרושים ולוח הצעות עסקיות בלעדי."
מהו המודל העסקי ואפיקי ההכנסה שלכם כיום?
"כפורטל המושך אליו בכל יום אלפי קוראים והשולח ניוזלטר שבועי ל- 10,000 קוראים, האתר מאפשר למפרסמים להגיע לקהל מטרה איכותי בזירה העסקית. אנו מציעים למפרסמים חבילות הכוללות חשיפה הן באתר והן בניוזלטר הנשלח למנויים. אפיק הכנסה נוסף שלנו נובע ממכירת סקירות שוק."
"בנוסף, אנו מקימים בימים אלו אינדקס ספקים אשר ירכז את נותני השירותים העיקריים לאנשי שיווק וכן אינדקס אשר יציג את כל האופציות ללימודי שיווק, מכירות, יזמות וניהול עסקים. פעילות נוספת שלנו המבוססת על המותג Allmarketing היא פעילות הדרכה ואימונים בעסקים, הפועלת תחת השם Allmarketing Training. במסגרת זו אנו מעבירים סדנאות ואימונים בעסקים לארגונים, הדרכות והרצאות על שיווק, מכירות ואינטרנט למנהלים."