מארגן: "כלכליסט"
מועד: 11/9/2012
דיון: להצליח בעסקים גם בתקופת משבר
מדברי המשתתפים בדיון:
אייל ולדמן, יו"ר ומנכ"ל מלאנוקס:
א. בעת משבר לא אמרנו את מה שמצפים מאיתנו לומר אלא את מה שבאמת מתרחש. אמנם המנייה נפלה מיידית ב-30% אבל בהמשך זה השתלם. לאחר זמן גם המנייה התייצבה וגם קיבלנו קרדיט גבוה מהשוק
ב. במשא ומתן צריך להיות גמיש ולהבין גם את צורכי הצד שכנגד
ג. ניהול חברה צריך להיות מושתת על היכולות האמיתיות שלה ("משק סגור") ולא על הלוואות ומינופים גבוהים
שלמה דוברת, מייסד קרן הון סיכון כרמל:
א. לזיהוי מוקדם של ניצני המשבר ואי התעלמות מהן יש משקל רב ביכולת להיחלץ ממנו. אם יש טיפות אז כנראה ירד גשם. ליכולת הזיהוי המוקדם יש חשיבות רבה יותר מיכולת ניהול המשבר עצמו. בצדק רב כתב מנכ"ל אינטל לשעבר אנדרו גרוב: "רק הפרנואידים שורדים"
ב. טיפול בבעיית הנזילות הוא מפתח מרכזי להישרדות. עם זאת אני לא מכיר עסק שיצא ממשבר רק בזכות קיצוץ בהוצאות. תמיד המשבר נובע מסיבות אסטרטגיות, מבעיות של זהות ארגונית ומהדרך בה הארגון הולך
ג. במקרה של משבר ענפי היכולת לצאת מהמשבר תלויה מאד ביכולת להתמקד בכיוונים חדשים בהן הארגון מזהה את היכולת שלו להתחרות טוב יותר, ומגבש תוכנית פעולה בהתאם
ד. דוגמה: ECI נקלעה למשבר חריף (דוברת היה יו"ר החברה). היא פעלה בששה תחומים, החליטה לוותר על ארבעה ולהתמקד בשניים הנותרים. זו הייתה החלטה לא פשוטה. חיפשנו מוקדי צמיחה חדשים והתחלנו לפעול בשווקים מתעוררים. כך התאפשרה חזרה לצמיחה תוך יצירת ערך משמעותי לכולם, בעלי מניות עובדים ולקוחות
ה. אני מודאג ממה שקורה בסין יותר ממה שקורה באירופה, כי עיקר הצמיחה הוא בשווקים המתעוררים
ו. בעת משבר חשוב לעבוד בשקיפות מלאה מול העובדים וההנהלה, לא ליפות דברים ולא ליצור אשליות – אם צריך לפטר יש לומר זאת במפורש. מצד שני צריך מנהיגות עם חזון
ז. האינטרנט הוא פלטפורמה עיסקית שמאפשרת צמיחה בקצב שלא היכרנו
נועם לניר, יו"ר בבילון:
לאורך השנים נעתי בנחישות מכישלון לכישלון, ומשהגעתי לפסגה ידעתי לשמר אותה רק כשנהגתי בצניעות והתחברתי לכישורים הבסיסיים שלי
ישי דוידי, מייסד ומנכ"ל פימי:
א. כדי להצליח צריך קודם כל לקחת בחשבון תרחישים שליליים, אי אפשר להסתמך רק על תרחישי צמיחה. כשאנחנו בוחנים השקעה אנחנו מתחילים עם הניתוחים השליליים
ב. מינוף גבוה הוא מסוכן, אנחנו מאד שמרנים בנושא זה. אם קרנות השקעה מגיעות למינוף מקובל של 70% אצלנו זה הפוך, 75% מההון הוא שלנו
ג. הערך המוסף של קרנות השקעה לא בא מהפרשי המחיר בין מחיר הקנייה למחיר מכירה, אלא מהשבחה של חברות
ד. כדי להצליח בהשבחה של חברות צריך מנהלים טובים ואסטרטגיה נכונה
ה. תזרים מזומנים קריטי להצלחה. אחרת מתחילים ללוות כסף והחובות מתחילים להתגלגל