ניהול: קריסות בענף הבנייה: הכל מתחיל בניהול

חברות בנייה שקורסות הן תופעה שכיחה. הקבלנים טוענים לסיבות כלכליות ורגולטוריות, שמקשים על העבודה. אבל הטיעונים האלו הם קישקוש. החברות קורסות כי לא מנהלים אותן כמו שצריך


חברת בנייה נוספת מבקשת הקפאת הליכים, והפעם זו חברת מי ערד. ענף הבנייה הוא בעל מוניטין מפוקפק במיוחד של חברות קורסות. הקבלנים יודעים כמובן את הסיבות: כולן קשורות לתנאים סביבתיים שמקשים על העבודה.

בין הסיבות שמספקים הקבלנים: המיתון בענף, עליית מחירי תשומות הבנייה בעשרות אחוזים (ברזל, אביזרי אינסטלציה, כלי עבודה וכדומה), ומה לא. לאלו מצטרפת רגולציה קשוחה, המבטלת מענקים לבנייה בפריפריה, ומוסיפה חטא על פשע בכך שהיא גורמת להתייקרות כוח העבודה. באמת, קשים חייו של הקבלן.

כל הטיעונים הללו הם כמובן קישקוש מקושקש. הכל מתחיל ונגמר בניהול. כל חברות הבנייה פועלות באותה סביבה עסקית בדיוק, עם אותו מיתון, עם אותן התייקרויות ועם אותה רגולציה. וראה זה פלא, רובן דווקא אינן קורסות.

הן אינן קורסות כי הן לוקחות סיכונים מבוקרים. הן אינן קורסות כי הן לוקחות הלוואות במינוף סביר, ומתאפקות שלא ליטול עוד כסף מבנקאים הלהוטים להלוות, מבנקאים הרואים רק את פירות עסקת ההלוואה ולא את המחיקה העתידית שעשויה להירשם בגינה. הן לא קורסות כי בעליהן אינן מושכים כספים רבים מהחברה לרווחתם האישית, גם לא לצורך החזר הלוואת בעלים, בטרם צברה החברה הון עצמי ראוי. הן לא קורסות כי מנהלים אותן כמו שצריך.

לא כל יזם יודע לנהל, וענף הבנייה, שמגלגל הון עתק, קורץ ליזמים המנסים לנהל בעצמם. התוצאות ניכרות בשטח לאורך השנים: קריסה אחר קריסה, והלקחים לא ממש נלמדים.

מאמר זה פורסם גם כאן: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3127583,00.html

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שוקי שטאובר

שוקי שטאובר

חוקר, סופר, עיתונאי, יועץ ומרצה בתחומי ניהול, עבודה וקריירה

מאמרים נוספים מרחבי האתר שעשויים לעניין אותך

בחזרה לאותנטיות

הולכים ומתרבים המצבים בהם השוכר דירה במסגרת איירביאנבי לא פוגש את המארח. זה משאיר לו מפתח במקום מוסכם, ואם צריך מתקשרים בכתב או בשיחת טלפון.

סיור היסטורי קצר

ביקרתי בכמה מאתריה הבולטים של ולורה, העיר השלישית בגודלה באלבניה, בה הוכרזה עצמאות המדינה בשנת 1912. מוזיאון העצמאות הקטן, מספר את סיפורה של אותה שנה.

המסע לוולורה

בשעה רבע לאחת-עשרה רכשתי כרטיס נסיעה במיניבוס ארוך (25 מושבים) שעוד מעט ייסע ל-ולורה המרוחקת 181 ק"מ מסרנדה. השארתי במשרד הכרטיסים את הטרולי והלכתי לאכול