ניהול: "ילדיי יגידו אחרי: 'אנו ילדיו של בנימין דוד גאון'"

בסוף השבוע שעבר הלך לעולמו בני גאון והוא בן 73. שוקי שטאובר נפרד מאיש העסקים שהטביע את חותמו על המשק הישראלי, וחולק עם גולשי ynet כמה מהדברים שאמר לו גאון במרוצת השנים

במלאת שבעה לפטירתו של בני גאון,   זיכרו לברכה, ברצוני להבליט כמה מאמירותיו החשובות שנאמרו לי. אלה דברים שאולי כעת, לאחר הליכתו מאיתנו, אפשר שיהדהדו ביתר שאת – חומר למחשבה למנהלים ולאנשי עסקים.

"אני דוגל בהגינות – הן ביחסים עם השותפים שלך, הן עם הכפופים לך. תן כבוד למלה. לא אשקר, גם לא שקר מהסוג המכונה 'לבן'. אני מאמין ש'טוב שם טוב משמן טוב". אתה נושא שם משפחה ואסור שהוא ייפגע. אני אומר בגאווה שאני בנו של משה דוד גאון, והייתי רוצה שילדי יגידו אחרי, 'אנחנו ילדיו של בנימין דוד גאון".

"לכל אורך הדרך הקשה הארוכה (הבראת 'כור' – ש.ש.) ידעתי שאני לא לבד, שיש קבוצה שהולכת איתי. כל חיי, מי שליווה אותי יצא נשכר. תמיד הייתי מודע לצורך לעשות הן לביתך, הן לביתם של אלה שהולכים אתך. זהו כלל ברזל אצלי".

"יש לנו בארץ בעיה של הישראלי הממוצע, המתבטל בפני איל ההון. כאילו העשיר יודע יותר, אחרת לא היה עשיר. מדובר במגמה שהכול נסחפים בה: אנשי עסקים, פוליטיקאים ואנשי תקשורת. זהו עידן הבעלים – הם הקובעים".

"תמיד אחרי שאתה עוזב מרכז עוצמה, עולים סימני שאלה במיגזר העיסקי: 'האם הוא מפסיק להיות חשוב? האם הוא יהיה חשוב? כדאי להיות לידו?"

"חברות במיגזר העסקי היא די נדירה. יש הרבה מסכות והעמדות פנים. עם השנים רוכשים יכולת אבחנה, לגבי מי שאתה יכול להישען עליו ומיהו רק חבר בהקשר מסוים".

"הלויאליות מוגבלת מאוד. אתה טוב כשאתה במעמד של נתינה וזקוקים לך. זהו מיגזר אינטרסנטי".

"אם בתחום העסקי תלך על אמוציות, לפי עם מי רבת או לא רבת קודם, לא תגיע רחוק. גישתי עניינית".

"יש אנשים בעלי תואר מנכ"ל, כי צריך מנכ"ל, אבל ההחלטות נעשות על ידי הבעלים – אין מקום לשני מנכ"לים. על פי תפיסתי, אם אני אחראי – אני מחליט".

"יש מנהלים הנשארים בתפקידם בגלל מעמד וחוזה שמן, גם אם הם חייבים לממש החלטות הנוגדות לעקרונות הניהוליים שלהם. אלה מצבים לא קלים, שבהם אתה מעמיד למבחן גם את עוצמתך וגם את אישיותך. האם בגלל חוזה ומעמד אני מוכן להיות למידרס? לשטיח?"

"אני מאמין שכל אחד (מארבעת ילדיו – ש.ש.) צריך להתפתח בתחומו. זה גם שומר על ההרמוניה במשפחה. אני לא מאמין בהעברת הניהול מדור לדור. יש לי 20% בחברה, ברבות הימים יהיה לכל אחד מילדי 5% ממנה. הם לא חייבים לנהל אותה".

"דאג שבשולחן ההנהלה תמיד יהיו אדם אחד או שניים, שאיתם אתה יכול ליצור קשר עין ולקבל תגובה ראשונית רק ממבט העיניים על מה שאתה אומר. אתה צריך ליצור את הקשר הזה, שכל כך נחוץ כדי לא להיות לבד".

יהי זיכרו ברוך.

 

  • דבריו של בני גאון ז"ל מובאים מתוך ספרו של שוקי שטאובר "מטבע לצ'ק פוינט" (הספר יצא לאור בהוצאת "ידיעות אחרונות")

מאמר זה פורסם גם כאן: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3543944,00.html

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שוקי שטאובר

שוקי שטאובר

חוקר, סופר, עיתונאי, יועץ ומרצה בתחומי ניהול, עבודה וקריירה

מאמרים נוספים מרחבי האתר שעשויים לעניין אותך

בחזרה לאותנטיות

הולכים ומתרבים המצבים בהם השוכר דירה במסגרת איירביאנבי לא פוגש את המארח. זה משאיר לו מפתח במקום מוסכם, ואם צריך מתקשרים בכתב או בשיחת טלפון.

סיור היסטורי קצר

ביקרתי בכמה מאתריה הבולטים של ולורה, העיר השלישית בגודלה באלבניה, בה הוכרזה עצמאות המדינה בשנת 1912. מוזיאון העצמאות הקטן, מספר את סיפורה של אותה שנה.

המסע לוולורה

בשעה רבע לאחת-עשרה רכשתי כרטיס נסיעה במיניבוס ארוך (25 מושבים) שעוד מעט ייסע ל-ולורה המרוחקת 181 ק"מ מסרנדה. השארתי במשרד הכרטיסים את הטרולי והלכתי לאכול