הפחד מהלא נודע הוא זה שמניע את ההתנגדות לשינויים, וכיום העולם התאגידי הדינמי מחייב מנהלים לשבור כל העת פרדיגמות ולנסות להנחיל שינויים בארגונם כדבר שבשיגרה. צורך זה יוצר מאבקים מתמידים בין מי שמבקשים לשנות, בדרך כלל ראשי הארגון, לבין המנהלים הכפופים להם. זה לא מפתיע, חלקם יושפע מהשינוי ולאו דווקא בכיוון הרצוי להם.
ההתנגדות לשינוי היא חלק מהד.נ.א האנושי, הוא חוצה גבולות, יבשות ואת כל סוגי הארגונים. אמר לי בשעתו אלי הורביץ, יו"ר טבע, שיצרה שינויים מהותיים בכל חברה שרכשה ברחבי העולם וצברה ניסיון רב בתחום: "לשינוי גדול כמעט כולם מתנגדים. חלק מאינטרסים, חלק מסיבות טובות ולחלק עוד אין סיבות. את הסיבה הם יביאו לי בשבוע הבא…" (הציטוט לקוח מתוך ספרי "מטבע לצ'ק פוינט"). את ההתנגדות ללא סיבה כינה: "אופוזיציה בלי פוזיציה".
בימים אלך חווה זאת אחד הארגונים המתוקשרים בארץ, חברת הפרסום מקאן. גל עזיבות בכירים הנובע מחילופי מנכ"לים. חילופים המשולבים בניסיון להנחיל אסטרטגיה מקצועית חדשה. זה שינוי גדול בזמן קצר מדי. איריס בק, המנכ"ל, הנכנסת לשנת הכהונה השנייה שלה, ניצבת, כך נראה, בפני האתגר הניהולי הגדול ביותר שלה.
בוועידת המנהלים השנתית של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) בודד המומחה לניהול פרופסור יצחק אדיג'ס את הסיבה המרכזית למורכבות הנחלתו של שינוי בארגון. הבעייה היא הקצב הלא אחיד של אימוץ השינוי על ידי תת המערכות הארגוניות השונות. משמעות הדבר שמערכות השיווק והמכירה יודעות להסתגל לשינויים במהירות גבוהה יחסית. אבל מערכות הכספים, שמרניות יותר מעצם טיבן, מאמצות שינוי לאט יותר. ואילו מערכות משאבי אנוש, שצריכות לטפל גם בחרדות לא רציונליות של בני אדם, מגיבות בקצב איטי עוד יותר. חוסר הסינכרוניזציה הוא שיוצר את הקלקולים.
איריס בק ומנהלים אחרים המנסים להנחיל שינוי צריכים לשים לב לדבריו אלו של אדיג'ס: "מנהל שמשקיע את עיקר מרצו בניהול השינוי הארגוני ובטיפול בתוצאותיו, שבאות לידי ביטוי שלילי במגוון דרכים (כמו פוליטיקה ארגונית), מזניח את הפעילות החוץ ארגונית. כאשר אתה מפנה את הפנים לתוך הארגון, הגב שלך מופנה לסביבה החיצונית. האנרגיות מופנות למערכת הפנימית, שכל הזמן צריך לתחזק אותה."
לכן אין זה מפתיע שבשנה האחרונה מתערער קצת מעמדו של משרד הפרסום הגדול במדינה. ניהול השינוי, מטבע הדברים, תובע משאבים ניהולים רבים.
עוד אמר אדיג'ס בהקשר זה: "כדי להתמודד בהצלחה עם הסביבה החיצונית צריך שקט בתוך הארגון. שקט ארגוני יחסי יכול להיות מושג על ידי טיפוח של מערכת יחסים המושתתת על אמון והערכה הדדית. כי אנשים מעריכים את מי שהם לומדים ממנו."